Till välkomstsida
 
  Presentation
Vecka 1
Vecka 2
Vecka 3
Vecka 4

Textanimation och bakgrund med ytstruktur

Denna uppgift belyser deltekniker som är användbara vid konstruktion av komplexa 3D-världar. Koden är uppbyggt på liknande sätt som i tidigare uppgifter. Med hjälp av TextureLoader läses in en textur-fil, som utgör bildens bakgrund. En färgad text är inlaggt som en Shape3D-objekt. PositionInterpolator står för händelsen i programet, då texten zoomas ut i all oändlighet. Resultatet är körbart både som Applet och Applikation.
Det finns många sätt att uppnå samma resultat. Om textens färg anges som float istället för RGB, då kan man sätta vilken färg som helst på ett objekt. TransformGroup gör det möjligt att använda rotation, förflyttning och skalning av 3D-objekt och bidrar både till dynamiken och komplexiteten. För att testa något annat än RotationInterpolator har jag i denna uppgift använd PositionInterpolator istället. Det har dock varit lite svårt att hitta bra uppgifter om vad den kan göra och hur den skall användas. Och det finns mycket mer...

Källkod: TextureBackground.java


Applet för uppgift 3e Smaka på äpplet
annars får du
applicera!
Applikation för uppgift 3e