Till välkomstsida
 
  Presentation
Vecka 1
Vecka 2
Vecka 3
Vecka 4

Animation av 3D-text

Med hjälp av ett 3D-program kan man skapa och redigera allt från enkla 3D-figurer till hela 3D-världar. Allt man skapar har både höjd, bredd och djup, precis som i verkligheten. I ett 3D-universum arbetar man alltså med sex riktningar:

  • Vänster och höger
  • Upp och ned
  • Bakåt och framåt
Beskrivningen av rummet i ett 3D-program är en matematisk abstraktion. Därför betecknar man dimensioner med x, y och z istället för bredd, höjd och djup. Dessa riktningar illustreras nedan med hjälp av textrotation (exemplen är skapade i iGrafx Bussiness3D och omarbetade i ImageReady, utom dimensionsbilden som är hämtad från internet).

xyz dimensioner

XYZ dimensioner

Rotation i x-plan

Rotation i y-plan

Rotation i z-plan




Kort om rendering

Rendering är metoder och tekniker för att på skärmen rita upp en tredimensionell bild med utgångspunkt från en tvådimensionell, med hänsyn tagen till färg, struktur, form, genomskinlighet, skuggor och den valda kameravinkeln (betraktarens synvinkel).
Renderings processen startar med att renderingsfunktionen räknar ut vilka delar av scenen som är synliga genom den kameravinkel som är vald, därefter ritas bilden pixel för pixel. Varje pixel ges ett utseende med hänsyn till de egenskaper i form av material ljus, färg osv som man har angett. Det finns olika sorters rendering, platt rendering, böjd rendering och strålrendering.

Resultatbeskrivning

Textrotation Animationen består av en textrotation i y-plan och en i z-plan och är skapad i iGrafx Bussiness3D och omarbetad i ImageReady. iGrafx Bussiness3D är mycket enkelt att använda tack vare bra mallar. Den färdiga filen kan sparas i iGrafx's eget filformat eller omvandlas till gif-format (här måste man komma ihåg att välja animerad GIF-format). Filstorlek på denna till synnes enkla animation hamnade på 1,8 MB och 44 rutor! Genom att minska textstorleken, minskade filstorleken till 552 kB. Med hjälp av ImageReady minskade jag på bildens arbetsyta, vilket reducerade filstorleken till 486 kB. Därefter tog jag bort hälften av animationsrutorna och lagren. Den slutliga filstorleken blev 245 kB, antal ramar 22 och animationshastigheten 0,1 s.