Tentamen för moment Människa-datorinteraktion
DSV1:M och *:8 98-12-12 kl 10 - 14
Skriv tydligt! Svårläsbara svar ger noll poäng. Inga hjälpmedel tillåtna. Observera att svaren ska utgå från det som diskuteras i litteraturen, ej från personligt tyckande!
Tentamen består av 7 uppgifter. Maximalt poängantal är 54. För godkänd tentamen erfordras minst 26 poäng. Betyget Väl Godkänt grundas på en helhetsbedömning av tentamens alla frågor samt på den sammanlagda poängsumman som måste vara minst 40 poäng.
Uppgift 1 (5 p)
När vi interagerar med ett verktyg eller tekniskt system använder vi oss av två typer av mentala modeller. Nämn dessa typer, beskriv det karakteristiska för dem och ge exempel på när den ena resp den andra typen är mest användbar!
Uppgift 2 (6 p)
Ange vilket begrepp som definieras under varje punkt nedan!
a) En mental aktivitet som utförs snabbt med minimal uppmärksamhet samt omedvetet.
b) Avståndet mellan användarens mål och medlen att uppnå dem genom systemet.
c) De olika sätt på vilka användare kommunicerar eller interagerar med datorsystem.
d) Tillståndet då användaren har illusionen av att vara i en tredimensionell värld skapad av datorsystemet.
e) Processen att bli medveten om objekt via sinnesorganen.
f) Ett system som baseras på olinjära dokument med pekare från ord eller punkter i texten till andra ord eller punkter i texten.
Uppgift 3 (7 p)
a) Nämn fem fördelar med att använda fönsterteknik i MDI!
b) Nämn två nackdelar eller problem som kan uppstå och ange hur de kan lösas!
Uppgift 4 (12 p)
Tänk dig att du ska utforma rutiner för ett medlemsregister åt en förening! En rutin ska användas för inmatningen av uppgifter om medlemmarna, en annan för att söka information i registret.
a) Välj två olika, användbara interaktionsstilar för dessa rutiner! Skissa grovt på hur rutinerna ska se ut! (Du ska alltså skissa på sammanlagt fyra utformningar - två för inmatning och två för utsökning, men det räcker att du använder två stilar.)
b) Jämför dina lösningar och beskriv för- och nackdelar! Ange vilken lösning du föredrar för inmatningen resp för utsökningen! Motivera varför!
Uppgift 5 (9 p)
I Smith et al's artikel om Star User Interface nämns åtta principer, som tillämpades vid design av det grafiska användargränssnittet. Nämn sex av dessa och beskriv för var och en av dem hur de kommit till användning i moderna gränssnitt!
Uppgift 6 (6 p)
Preece beskriver en bereppsmodell för MDI i tre nivåer (anpassad efter Eason, 1991). Beskriv denna modell kort och illustrera din beskrivning med exempel på vad som händer när nya system införs!
Uppgift 7 (10 p)
a) Vad innebär kognition?
b) Varför är kognitiv psykologi användbart för MDI?
c) Beskriv det traditionella kognitiva perspektivet i form av 'Human information processing stages' och dess utvidgning!
|