970201
 Första sidan
 Mål
 Litteratur
 Schema och lärare
 Laborationer
 Gamla tentor
 Frågor och svar

Tentamen för moment Människa-dator interaktion

DSVL1:4 och *:8    97-02-01 kl 09 - 13

Skriv tydligt! Svårläsbara svar ger noll poäng. Inga hjälpmedel tillåtna. Observera att svaren ska utgå från det som diskuteras i litteraturen, ej från personligt tyckande!

Tentamen består av 7 uppgifter. Maximalt poängantal är 63. För godkänd tentamen erfordras minst 30 poäng. Betyget Väl Godkänt grundas på en helhetsbedömning av tentamens alla frågor samt på den sammanlagda poängsumman som måste vara minst 45 poäng. 

Uppgift 1 (5 p)

För att en användare ska kunna utföra ett arbete vid datorn effektivt måste hon/han fokusera sin uppmärksamhet på just den aktuella uppgiften. Ibland händer något som gör att användaren bör flytta sin uppmärksamhet. Nämn fem tekniker för att behålla eller flytta användarens uppmärksamhet!

Uppgift 2 (8 p)

Definiera och förklara nedanstående begrepp! Illustrera med exempel på MDI-tillämpningar!

a) Perception

b) Direktmanipulation

c) Ikon

d) WYSIWYG

Uppgift 3 (8 p)

Norman har formulerat praktiska principer för design, som berör följande begrepp:

'affordance'

'constraints'

'mappings'

'feedback'

a) Förklara innebörden i varje begrepp! (4 p)

b) Ge för varje begrepp ett exempel, som illustrerar tillämpningen inom MDI! (4 p)

Uppgift 4 (6 p)

a) Vad är en konceptuell modell?

b) Hur använder vi detta begrepp inom MDI?

c) Beskriv ett vanligt problem som en systemutvecklare möter i detta sammanhang!

Uppgift 5 (12 p)

I Smith et al's artikel om Star User Interface nämns åtta principer, som tillämpades vid design av det grafiska användargränssnittet. Nämn sex av dessa och beskriv för var och en av dem hur de kommit till användning i moderna gränssnitt!

Uppgift 6 (15 p)

Kollerbaur nämner att hjälp och stöd i systemet kan vara både explicit och implicit.

a) Nämn och beskriv kort tre former av explicit hjälp och tre former av implicit hjälp. I vilka sammanhang fungerar de bra resp dåligt? Svara i tabellform! (12 p)

b) Varför kan det finnas anledning att i ett och samma system använda flera olika typer av hjälpfunktioner? (3 p)

Uppgift 7 (9 p)

Tänk dig att du ska bygga ett system som stödjer samarbete vid dokumentframställning. Flera människor ska alltså arbeta fram ett dokument tillsammans. De ska kunna arbeta från olika datorer, samtidigt eller vid olika tidpunkter.

a) Nämn tre viktiga funktioner som ett sådant system behöver, utöver vad ett normalt ordbehandlingssystem har! (3 p)

b) Förklara varför de nämnda funktionerna behövs och vilka problem som kan uppstå om de saknas! (6 p)

 

Uppdaterades senast 12 Aug, 2002 av Ulrika Norman.