Välkommen till ITK:P1 som nu går för åttonde gången ht 2009. Här ska du förhoppningsvis hitta allt material och de länkar som du behöver för att klara av detta inledande programmeringsblock. Om något ser fel ut eller saknas så hör av dig via e-post.
Det primära målet med dessa fem veckor är att samtliga kursdeltagare ska lära sig de mest grundläggande principerna för objektorienterad programmering. Då kursens samtliga föreläsnings- och lektionsexempel är skrivna i språket Java så kommer givetvis en avsevärd del även ägnas åt att komma underfund med hur Javas syntax och semantik hänger ihop. Samtliga kursdeltagare kommer efter fullbordad examination att kunna konstruera egna objektorienterade javaapplikationer.
Lite kul ska vi ju ha också, så vi följer kursbokens idé och kör igång med grafiska komponenter så snart som vi lärt oss det allra nödvändigaste. Några enklare spel i Java hoppas vi också ska lätta upp stämningen lite under lektioner och laborationer. Att sedan skapa ett lite mer avancerat spel med användaranvisning och dokumentation av javakoden är tänkt som kursens avslutande inlämningsuppgift.
Det finns naturligtvis en mängd ytterligare datalogiska begrepp och prog- rammeringstekniker som vi skulle vilja ha med. Frågan är bara om det går att plocka in ytterligare övningar inom ramen för dessa 5 veckor? För vissa studenter är svaret säkert ja men troligtvis inte för alla. För de som får tid över så finns det frivilliga fördjupningsuppgifter som även påverkar betyget för laborationsdelen på ITKP1.
Vad skulle du vilja lägga till i undervisningsmaterialet? Berätta nu direkt eller senare i kursutvärderingen. Fortsättning följer annars till våren i den kurs som heter ITK:P2.
Hör även av dig om det krånglar med dessa hemsidor i din datormiljö. Bäst fungerar sidorna i Windows med webbläsaren Mozilla men förhop- pningsvis så ska det se någorlunda bra ut i samtliga bläddrare som kan tolka Cascading Style Sheets.