Portfolio

Här försöker jag lista alla projekt jag varit delaktig i samt saker jag skapat själv.

Animation

Little Red Riding Hood

Roll: Animerare

Image of GTT

Till kursen Intro3D: "Introduktion till 3D-animation" fick vi i grupper om sex personer animera vår egen tolkning av rödluvan som vi tog fram med storyboards och animatics. Varje student skulle sedan animera minst två scener var och ta hänsyn till Disneys animationsprinciper samt de nyare principerna som är mer specifika för 3D-animering. Vi fick redan riggade karaktärer som vi skulle använda i animeringen. Det här är den första animerade film jag någonsin varit medverkad i.


Innan vi började kursen hade jag väldigt lite erfarenhet av 3D-program och ingen erfarenhet av animering. Det mesta av tiden för mig gick åt att lära mig hur Maya fungerar. Slutligen animerade jag scen 15, 16, 18 och gjorde stillbilderna för scen 17. Jag skulle gärna haft ett par veckor till på mig men för att vara nybörjare är jag väldigt nöjd med resultatet :)

Spel

Get The Treasure!

Roll: Lead Programmer. Gameplay programming / scripting. Network programming. Designer. SCRUM-master för en sprint.

Image of GTT

Till kursen SP:PRJ: "Projektarbete inom datorspelutveckling" skulle vi i grupp skapa ett datorspel. Vi var sju personer i vår grupp och hade en termin i halvfart på oss. Vi gjorde ett online multiplayer 3d-spel som man spelade i webläsaren. Spelet blev aldrig klart p.g.a vår spelidé visade sig vara för tidskrävande.


Jag gjorde främst gameplay- och nätverksprogrammering men även lite design (inte grafiskt) samt en del SCRUM-planering. Som Lead Programmer letade jag mest efter nätverkslösningar och indentifierade olika problem. Jag arbetade mest i Unity editorn, Visual Studio 2010 och Google Docs. Språket jag använde var C# samt JavaScript. Använde SmartFoxServer i början men slopade det senare i projektet.

Spank-a-Tank

Roll: Gameplay programming / scripting.

Image of Spank-a-Tank

Till kursen SP6: "Användning och programmering av spelmotorer" fick vi i liten grupp skapa ett spel i spelmotorn Unity. Syftet var att lära oss att förstå hur en spelmotor fungerar och hur man kan använda en. I en grupp på tre personer skapade vi spelet "Spank-a-Tank" som är ett väldigt enkelt "Tower Defence" spel.


Jag skriptade mestadels av gameplayet. Waypointsystemet, tornens AI, placering av tornen, "vågorna" av fiender, livmätare mm. Språket jag använde var JavaScript. Spelet gjordes på ett par dagar och jag är väldigt nöjd med resultatet. Det är inte jätte roligt men det fungerar :)

Webbsida - Portfolio

Solo-Projekt

Image of Webbsida - Portolio

Till kursen MSPEL: "Mediateknik för Internet, spelutveckling" skulle vi b.la. skapa en hemsida. Vi skulle använda xhtml och css. Jag skapade en portfolio till mig där jag gjorde all kodning och grafik. Använde mig endast av notepad++ och photoshop för 2D grafiken. Jag är inte jättenöjd med resultatet, sidan är väldigt oflexibel på flera sett och valet av färger är inte den mest optimala. Portfolion ser mer ut som GUI:t i något spel än en webbsida, vilket är i och för sig charmigt i sig.:)


Valid XHTML 1.1! Valid CSS!