Tentamen Människa-datorinteraktion DSV1:M/*8/2I4032 2000-11-06 Tentamen består av 7 uppgifter. Påbörja alltid ny uppgift på nytt blad!
Maximalt poängantal är XX. För godkänd tentamen erfordras minst XX poäng. Betyget Väl Godkänt grundas på en helhetsbedömning av tentamens alla frågor samt på den sammanlagda poängsumman som måste vara minst XX poäng. Skriv tydligt! Svårläsbara svar ger noll poäng. Inga hjälpmedel tillåtna. Observera att svaren ska utgå från det som diskuteras i litteraturen.
Uppgift 1 (5p) På nästa sida följer tio termer för begrepp, numrerade från a) till k). Välj den
definition, förklaring eller exemplifiering, som stämmer bäst med begreppet och fyll i 1, X eller 2 i "tipsraden" nedan. Skriv ditt namn och personnummer här och lämna med hela sidan.
Namn:______________________________ Pers.nr:_________________
|
1 |
X |
2 |
a) |
|
|
|
b) |
|
|
|
c) |
|
|
|
d) |
|
|
|
e) |
|
|
|
f) |
|
|
|
g) |
|
|
|
h) |
|
|
|
i) |
|
|
|
k) |
|
|
|
Uppgift 1 (forts.)
a) |
Automatisk mental process |
1 |
Något man utför snabbt och omedvetet. |
|
|
X |
Något man kan göra utan att först ha lärt sig det. |
|
|
2 |
En överföring av information mellan hjärnans delar. |
b) |
Deklarativ kunskap |
1 |
Lagrad information som består av kunskap om hur man gör saker. |
|
|
X |
Lagrad information som består av kunskap om fakta som kan uttryckas i ord. |
|
|
2 |
Låter användaren märka precis vad han/hon gör och får. |
c) |
Kognition |
1 |
En modell för att bättre förstå hur vi minns. |
|
|
X |
Processen att bli medveten om något via våra sinnen. |
|
|
2 |
Processen hur vi lär oss, minns, uppfattar, resonerar. |
d) |
'Gulf of execution' |
1 |
Gapet mellan det användaren vill göra och de medel systemet tillhandahåller. |
|
|
X |
Gapet mellan vad användarens mål och systemets uppträdande. |
|
|
2 |
Användaren missförstår reglerna för hur kommunikation ska ges till datorn. |
e) |
Perceived affordance |
1 |
Att en operation är lätt att utföra. |
|
|
X |
Att verktygens utformning avbildar bakomliggande funktion. |
|
|
2 |
Att man ser på objekt hur det ska manipuleras. |
f) |
Hypertext |
1 |
Information överförd via Internet. |
|
|
X |
Information lagrad på CD-ROM. |
|
|
2 |
Text som inte bara är linjär. |
g) |
'Tailorability' |
1 |
Låter användaren märka precis vad han/hon gör och får. |
|
|
X |
Ett systems anpassbarhet. |
|
|
2 |
När samma funktion utförs på olika sätt. |
h) |
Metafor |
1 |
En bild som illustrerar bakomliggande funktion. |
|
|
X |
En avbildning av ett system. |
|
|
2 |
En avbildning hämtad från en mer känd verklighet. |
i) |
CSCW |
1 |
Allt samspel mellan människor och datorer. |
|
|
X |
Datorstött samarbete. |
|
|
2 |
Utbytet av instruktioner och information via datorer. |
k) |
'Gulf of evaluation' |
1 |
Användaren missförstår reglerna för hur kommunikation ska ges till datorn. |
|
|
X |
Gapet mellan vad användarens mål och systemets uppträdande. |
|
|
2 |
Gapet mellan det användaren vill göra och de medel systemet tillhandahåller. |
Uppgift 2 (4 p) När vi interagerar med ett verktyg eller tekniskt system använder vi oss av två
typer av mentala modeller, strukturella och funktionella. Beskriv det karakteristiska för dessa typer och ge exempel på när den ena respektive den andra typen är mest användbar.
Uppgift 3 (4 p)
Uppgift 4 (3 p) Metaforer används ofta vid design av gränssnitt. Diskutera fördelarna och
nackdelarna med användning av metaforer i gränssnitt. Uppgift 5 (4 p) På sista sidan av tentamen finns ett exempel
på ett gränssnitt. Utgå från nedanstående begrepp. Definiera begreppen och diskutera hur de tillämpas i det bifogade gränssnittet.
a) begränsning b) feedback c) mapping d) överblick
Uppgift 6 (5 p)
a) Utgå från begreppet WIMP (windows icons menus pointers) och beskriv hur man måste ta hänsyn till det begreppet i samband med
datorstött samarbete (CSCW). (2p) b) Räkna upp och beskriv sex olika effekter som kan uppstå i samband med införande av CSCW i en organisation. (3p)
Uppgift 7 (5 p) Vid traditionell systemutveckling tillämpas ofta den sk
Vattenfallsmodellen. Inom MDI-området förespråkas dock den sk Star Life Cycle. Nämn tre problem Vattenfallsmodellen kan leda till och på vilket sätt detta motverkas i Star Life Cycle. Nämn även två problem som
tillämpning av Star Life Cycle kan leda till. Lycka till! |