Martin Retzell

Uppgift 1 - Portfolio
Denna uppgift har jag löst med hjälp från w3schools, de första föreläsningarna vi hade samt den första workshopen.
Mycket har jag dock lyckats lösa genom att bara testa mig fram. Redan från början visste jag att jag ville implementera
en meny med knappar bestående av bilder som fälls ut. Jag ville också testa animera med hjälp av css, därav den omotiverade
cirkeln som pulserar på första sidan. Tanken var egentligen att göra den till en knapp men då jag redan hade implementerat
menyn såg jag ingen användning för den, förutom att den är lite häftig. Med den mörka bakgrunden passade den vita texten in
bra och det är även lätt att läsa. Efter mycket sökande hittade jag till slut en font som jag tyckte passade bra och som
även var behaglig att läsa. Fonten hittade jag på https://fonts.google.com/ och sedan importerade jag den genom css.

Uppgift 3 - Quiz
Till denna uppgift tillhandahölls en pdf med instruktioner och tips på hur man enkelt kan göra ett quiz med javascript.
Denna pdf var till stor hjälp och det var den jag utgick ifrån då jag skapade quizet. I princip allt är gjort i javascript på
en canvas med stilsättningen som är gjord i css. Jag skapade egna frågor och ändrade utseendet på det en aning men annars följde
jag mest instruktionerna som gavs. Denna uppgift var perfekt som förberedelse inför projektuppgiften som vi gjorde senare.

Uppgift 5 - Matematikspel
Vid workshop 2 fick bygga en grund till ett matematikspel där man skulle gissa ett tal och det var den jag sedan byggde
vidare på. Jag försökte göra gränssnittet i ungefär samma stil som förslaget som låg uppe på inlämningssidan och lade därför
in en meny i form av radioknappar där spelaren kan välja vilken typ av räknesätt han/hon vill räkna. En funktion genererar
sedan två slumpade tal samt det räknesätt spelaren har valt att räkna när han/hon trycker på knappen "Generera nya tal".
Spelarens uppgift är då att räkna ut detta och skriva in det i inputrutan och sedan trycka på knappen som kontrollerar om
talet är rätt. En funktion körs då som jämför det rätta talet med det spelaren har angett och skriver ut om det är rätt eller fel.

Projektuppgiften
Vi valde att göra ett spel i stil med Backpacker fast med fokus på svensk historia. Vi kom överens om att vi ville skriva om
medeltiden så vi började med att söka information om denna tidsepok för att sedan börja bygga på en grund till spelet.
Medeltiden läser man om i mellanstadiet vilket naturligt ledde till att detta blev vår målgrupp. Vi delade upp arbetet i ansvarsområden
där jag ansvarade för att bygga funktionerna som hade med de olika quizen att göra. Då i princip alla i gruppen stötte på problem
på olika håll arbetade vi istället väldigt mycket tillsammans för att diskutera och söka lösningar på dessa problem. Vi trodde att
canvas skulle vara en bra grund till spelet men insåg efter en del arbete att det stjälpte oss mer än hjälpte. Canvas har en hel
del begränsningar som vi kom underfund med under arbetets gång och som vi påverkades av då vi till exempel inte kunde få mobilen
att animeras nedåt utan att en svart ruta blev kvar på canvasen. Vi försökte lösa detta genom att allt eftersom mobilen animerades
ned även rita ut canvasen, vilket tyvärr bara smetade ut kartan som canvasen består av. Koden blev också ganska svårhanterlig då
vi skapade ett flertal booleans som bland annat kontrollerar om informationsrutor är öppna men det blev också svårt att hålla reda
på allt i funktionen som kontrollerar vart användare har tryckt på canvasen.

Allt som allt fungerade arbetet tillsammans väldigt bra och det har varit en lärorik uppgift även om vi kanske inte löste den perfekt.




Här kan du testa quizet och matematikspelet!
Quiz och Matematikspel!