Stockholms universitet


ILD - Interaktiv Ljuddesign HT2012




Aktuellt | Kursplan | Aktiviteter | Examination | Referenser | Kontakt
 


 

Uppgift 3 - Implementering i UDK är uppdaterad till v1.1.
Uppdateringen innebär ett förtydligande i uppgiften. Detta medför att det blir, förhoppningsvis, enklare att förstå och tydligare ramar att följa.

Stycket "Redovisning" har utökats med följande:
1. Ni skall lämna in en mapp med:
a. Alla ljud ni använt
b. Färdiga banan
c. Alla paket ni använt (A_Weapon_Link + eget/egna paket)


Ett tips för att inte behöva ladda in ljuden på nytt i UDK varje gång ni startar programmet är att flytta .upk och .udk filerna i default mapparna UDK tittar på.
c:/UDK/UDK-2012-07/UDKGame/Content/

Under den mappen kan ni placera era .upk och .udk filer. Ha i minnet att om ni jobbar på skolans datorer så ska ni kopiera/flytta filerna varje gång ni byter dator.

Utöver det vill jag påminna att ni skall helst använda UDK-2012-07 då detta är versionen vi använder på kursen.

/Karwan

 


 

För de i kursen som inte upptäckt det så kör vi den uppskattade metoden som användes i SP:ILD.

För lärdom av UDK lämpar det sig bättre med tutorials och till följd så har ni tillgång till tutorials EPIC tillhandahåller

Dessa går att finnas i sektionen "referenser".

http://udn.epicgames.com/Three/VideoTutorials.html
Tutorials till UDK.
3D Buzz Video Tutorials - Using UDK (Sektionen där ni hittar tutorials)
Rekomendationer: User Interface(första 5 rekomenderas), Simple Level, Sounds



/Karwan

 


 

För de på kursen som inte uppfyllde kraven på närvaro på 2 av de 3 obligatoriska seminarierna finns nu extra uppgiften.

Instruktioner

Filmklipp



Utöver det finns det nu fler redovisningspass per gång. Detta så att ni har möjligheten att få feedback 2 ggr.
Tyvärr blir det inte smidigare än att duplicera förra "schemat" där det gamla är för redovisning1 och andra är för... you guessed it: redovisning 2

Redovisning 1 (första schemat):
http://doodle.com/7diiy76rea9y2hy4

Redovisning 2 (Nya schemat):
http://www.doodle.com/w7xicg8rbfwf4q7b

/Karwan

 


 

Jag fick en fråga angående användandet av Reaper på en privat dator och tänkte att andra kanske skulle gagnas av informationen.



Sitter ni hemma med Reaper kan det vara lämpligt att "installera" FFMPEG för att maximera Reapers kompatibilitet med olika videoformat

http://aegiscorp.free.fr/ffmpeg/

Texten nedan blir blandat engelska/svenska p.g.a kopiering från Reapers wiki:

FÖR WINDOWS:

FFMPEG DLLs for Windows x64 (updated 2012/07/20): ffmpeg-dll-85761ef-win64.zip.

Windows: REAPER's program file folder (usually C:\Program Files\REAPER). The needed files are:
-avcodec-52.dll
-avformat-52.dll
-avutil-50.dll
-swscale-0.dll


FÖR MAC OS X:

FFMPEG DLLs for OS X (updated 2012/07/21): ffmpeg-dylib-2f48dff-osx.zip. (Contains i386, x86_64 and PPC architectures, OSX 10.4+ compatible).

<REAPER ini file dir>/UserPlugins (usually <home folder>/Library/Application Support/REAPER/UserPlugins)



Detta aktiveras automatiskt nästa gång ni startar Reaper

/Karwan

 


 

Hej,
Nu har ni möjlighet att anmäla er redovisningstillfällena som börjar 8:e oktober. Försök strukturera frågor och feedback-önskemål så att de 30 minuter vi har per session räcker till.

http://doodle.com/7diiy76rea9y2hy4

Maila gärna om frågor uppstår!


Redovisningar sker på plan 7 - rum 7503 - Hiss C

/Karwan

 


 

Hallå allesammans! Tänkte bara uppdatera med lite information om Basehead som används för sökandet av ljud.

Ni hittar den i dockan med iconen som ser ut som ett förstoringsglas eller genom att söka efter Bashead i "Finder"

Här hittar ni även genomgångar och annan nyttig information som kan antingen hjälpa med sökandet eller stilla intresset för den nyfikne.

Ps. Ibland kan det vara lämpligt att i förväg klicka på mappen "SFX Bibliotek" för att säkerställa att nätverket fungerar som det skall samt att ha lite tålamod med den väldigt stora dasabasen. :)

Hör av er om något är oklart!

/Karwan

 


 

Inför Seminarier

Analys av ljud i datorspel

Beskrivning

Inför varje seminarie ska alla grupper skicka ett videoklipp med en minuts gameplay från valfritt spel utifrån förbestämda genrer. Inlämningen sker genom att maila ild@reachground.se. Antingen en länk till ett klipp på en videosite som YouTube eller egen inspelning upplagd på valfri server. Google Drive eller storegate.se är rekommenderat.

Seminarierna äger rum på fredagar och inlämningarna ska vara Henrik tillhanda onsdagen innan seminariet. Följande gäller:

Onsdag 19 september
-Pussel/Plattform  -  Syntetiserade ljud

Onsdag 26 september
-FPS  -  Verklighetstrognad ljud

Onsdag 3 oktober
Realtidsstrategi/Top Down vy   -   Valfria ljud

Det är obligatoriskt för alla grupper att lämna in videoklippen samt för varje student att närvara vid minst tre av fyra seminarier. Extrauppgift gäller annars. 


 


 

Sound Ideas Video Tävling!
Tävlingsformulär

/Karwan

 


 

Föreläsningsbilder liger under "Referenser"

/Karwan

 


 

Kursbok finner ni under länken "Referenser"

/Karwan

 


 

Hej och välkomna till ILD HT2012. Vid frågor, kontakta mig genom adressen nedan.

/Karwan

 




Institutionen för data- och systemvetenskap

Stockholms universitet, Forum 100, 164 40 Kista | Telefon: 08-16 20 00
Karwan Zetali: karw-zet@NOSPAM.dsv.su.se (don't use the word NOSPAM in the mail-adress)