registrerade
information om behandling av personuppgifter som inte har
samlats in från den registrerade själv om det "- särskilt
i samband med behandling för statistiska
ändamål eller historiska eller vetenskapliga
forskningsändamål - visar sig omöjligt eller innebära
en oproportionerligt stor ansträngning".
Något
motsvarande undantag återfinns inte beträffande den registrerades
rätt attenligt
artikel 12 på begäran få ett registerutdrag från
den registeransvarige. Enligt artikel
13.2 kan undantag göras endast "när uppgif-
terna behandlas för ändamål som har med vetenskaplig forskning
att göra eller när uppgifterna
endast lagras i form av personuppgifter under en
begränsad tid som inte överstiger den tid som är nödvändig
för att framställa statistik".
Detta
medför att registeransvariga som har storaav
bl.a. personuppgifter, kommer att få
lägga ner enorma resurser på att söka genom sina samlingar
för att kunna fullgöra sin
skyldighet att tillhandahålla registerutdrag.
För
att komma till rätta med det beskrivna missförhållandet
bör ett undantag motsvarande det
som finns i artikel 11.2 införas i artikel 13.2.
Artikel
4 - Klargörande ifråga om tillämplig nationell rätt
Med
hänsyn till den internationella karaktären av artikel 4 om tillämplig
nationell rätt är det nödvändigt
att artikeln är entydig och tillämpas på
samma sätt i alla medlemsstater. Så är inte fallet i dag.
Som exempel kan nämnas den finländska
och den svenska lagstiftningen som genomfört
direktivets bestämmelser:
Den
finländska lagen:
Denna lag tillämpas på behandling
av personuppgifter vid den regis- teransvariges
verksamhetsställe som är beläget inom finskt territorium
eller i övrigt står under
finsk jurisdiktion.
|