Back to page 1

Övning 2. Att hämnas på ett sofistikerat och konstruktivt sätt när du får en destruktiv feedback. Välj ledare efter övningen
Ni väljer en helt ny grupp av personer ni inte känner väl. Övning 2 utgår ifrån Övning 1 men har en ny svårighetsgrad. I denna övning ligger fokus på att kontra negativa kommentarer från deltagarna

  1. Presentatören föreslår samma idé som han/hon skapade i Övning 1 och vill att deltagarna skall förbinda sig att arbeta gemensamt mot denna idé
  2. Deltagarna saboterar genom att simulera några av de negativa beteenden som beskrevs under föreläsningen
  3. Presentatören utreder varje form av explicit negativitet med en kontring och en lösning på missförståndet
  4. Så fort en deltagare upplever att presentatören har lyckats med en bra kontring så blir denna person en positiv anhängare av presentatörens idé
  5. Presentatören jobbar med att få så många som möjligt att ställa upp på sitt förslag genom att slå ner på de negativa på ett mjukt sätt och att stödja de positiva på ett neutralt sätt

Övning 2: Mall för att bedöma kvalitén på presentatörens respons på det som hände i gruppen
Denna mall används vid diskussionen som följer direkt efter presentationen

  1. I vilken mån lyckades presentatören kontra den negativa respons han/hon fick från gruppen
  2. Tycker du att presentatören gick för hårt fram eller var presentatören för snäll
  3. Vilket var presentatörens starka sidor och vilka var de svaga
  4. I vilken mån tror du att presentatören skulle kunna behärska en motsträvig grupp
  5. Hur många i gruppen kände att presentatören hade kontroll

När alla fyra presentatörer har fått respons väljer ni anonymt en ledare i gruppen genom att skriva dennes namn på en bit papper som ni lägger upp-och-ned i en hög på bordet. Därefter väljer ni ut någon som räknar antalet röster i högen.

Uppgiften

Så snart som möjligt efter momentets avslutande bör ni beskriva det ni lärt er om gruppdynamik och kommunikation så att följande frågor besvaras i er projektrapport:

  1. Varför blev en viss person vald till ledare i övningarna
  2. Vilket är din uppfattning om passande metoder för att driva fram en konsensus i en grupp
  3. Hur anser du att man bör ge respons i en grupp för att skapa så bra dynamik som möjligt
  4. Hur anser du att man bör handskas med en omotiverad och negativ grupp. Exemplifiera gärna med egna erfarenheter kring specifika besvärliga situationer.

Back to page 1