Föreläsning och övningar i ledarskap
Länkar till de som vill studera vidare
Nedanstående länkar hittar ni på http://people.dsv.su.se/~hk/
Två övningar på vardera en timma
- Ni går till något av de rum som finns tillgängliga. Om ett rum är fullt så gå till nästa
- Ni formar er till grupper om fyra personer som absolut inte består av nära kompisar. Helst bör du hitta tre främlingar. Leta tills dess ni är 4. Om någon i gruppen absolut inte vill deltaga aktivt så fortsätt leta tills dess ni är minst fyra i gruppen som vill testa sig själva som presentatörer
- Varje medlem i gruppen talar i högst 5 minuter och blir efteråt bedömda under högst 5 minuter på sin förmåga att ge respons. 2 * 5 * 4 = 40 minuter
- De återstående 20 minuterna ägnas åt att diskutera i vilken mån ni har lyckats tillämpa teorierna i övningen. Diskussionens resultat kan användas som inspiration vid dokumentation av gruppdynamik och ledarskap i er projektrapport
Övning 1. Tema: Generellt om att kräva feedback och att belöna en konstruktiv feedback
- Presentatören frågar deltagarna vad de är intresserade av och lär sig att fortsätta fråga tills dess det finns en konsensus om vad och varför denna presentation sker
- Presentatören kontrollerar regelbundet att gruppen är med på banan
- Presentatören förankrar sin presentation i deltagarnas respons tills dess ni är överens om ett slutresultat
Övning 1: Mall för att bedöma kvalitén på presentatörens respons på det som hände i gruppen
Denna mall används vid diskussionen som följer direkt efter presentationen
- I vilken mån lyckades presentatören ta fram bra exempel och/eller sammanfattningar på det gruppen sagt för att på så sätt kontinuerligt grunda en konsensus i gruppen.
- På vilket sätt lyckades presentatören dramatisera en frågeställning som gjorde den intressant
- På vilket sätt anpassade presentatören sina argument till gruppens respons. Kunde presentatören ge en direkt och känslomässig respons
- Hur bra var presentatören på att framtvinga eller locka fram en respons när en sådan inte kom spontant
- Hur bra var presentatören på meta-kommunikation
- Lyckades presentatören avsluta varje argumentationskedja så att det uppstod en färdig struktur i dialogen
Next page