Föreläsning och övningar i ledarskap

Länkar till de som vill studera vidare

Nedanstående länkar hittar ni på http://people.dsv.su.se/~hk/

Två övningar på vardera en timma

  1. Ni går till något av de rum som finns tillgängliga. Om ett rum är fullt så gå till nästa
  2. Ni formar er till grupper om fyra personer som absolut inte består av nära kompisar. Helst bör du hitta tre främlingar. Leta tills dess ni är 4. Om någon i gruppen absolut inte vill deltaga aktivt så fortsätt leta tills dess ni är minst fyra i gruppen som vill testa sig själva som presentatörer
  3. Varje medlem i gruppen talar i högst 5 minuter och blir efteråt bedömda under högst 5 minuter på sin förmåga att ge respons. 2 * 5 * 4 = 40 minuter
  4. De återstående 20 minuterna ägnas åt att diskutera i vilken mån ni har lyckats tillämpa teorierna i övningen. Diskussionens resultat kan användas som inspiration vid dokumentation av gruppdynamik och ledarskap i er projektrapport

Övning 1. Tema: Generellt om att kräva feedback och att belöna en konstruktiv feedback

  1. Presentatören frågar deltagarna vad de är intresserade av och lär sig att fortsätta fråga tills dess det finns en konsensus om vad och varför denna presentation sker
  2. Presentatören kontrollerar regelbundet att gruppen är med på banan
  3. Presentatören förankrar sin presentation i deltagarnas respons tills dess ni är överens om ett slutresultat

Övning 1: Mall för att bedöma kvalitén på presentatörens respons på det som hände i gruppen
Denna mall används vid diskussionen som följer direkt efter presentationen

  1. I vilken mån lyckades presentatören ta fram bra exempel och/eller sammanfattningar på det gruppen sagt för att på så sätt kontinuerligt grunda en konsensus i gruppen.
  2. På vilket sätt lyckades presentatören dramatisera en frågeställning som gjorde den intressant
  3. På vilket sätt anpassade presentatören sina argument till gruppens respons. Kunde presentatören ge en direkt och känslomässig respons
  4. Hur bra var presentatören på att framtvinga eller locka fram en respons när en sådan inte kom spontant
  5. Hur bra var presentatören på meta-kommunikation
  6. Lyckades presentatören avsluta varje argumentationskedja så att det uppstod en färdig struktur i dialogen

Next page