Projekt
E-Portfolio
Projektet började med att fundera vilka sidor som jag behövde ha för att kunna visa alla uppgifter. Det skulle vara enkelt att hitta beskrivningar över hur jag gick tillväga.
-
Start - för att navigera till startsidan
-
Projekt - Ge en överblick av projekten
-
Om mig - Beskrivning om mig
Webbsidan programmerades i HTML5 och CSS3. Använde mig att Eclipse med Aptana studio 3 Plugin för att strukturerar upp hemsidan och hålla ordning på alla filer. Slutligen valde jag att, medhjälp av JQuery, att animera elementen i menyn.
För att åstakomma animeringen så krävdes det att jag använde mig av JQuery Color plugin. Då standard JQuery inte stödjer att animera färgbyten.
Uppgift 3: Kreditkortsvalidator skriven i Javascript
Skriptets funktion var att validera ett kreditnummer efter ett antal bestämda kriterier. Arbetade tillsammans med Filip Gustafsson för att lösa uppgiften.
Att göra enklare bedömningar som längden av nummer och vilken startsiffra rusade vi snabbt igenom. Men LUHN-formeln visade sig vara en utmaning. Det krävdes att vi ytterligare läste om hur LUHN formeln fungerar i teorin och sedan klura på hur vi skulle implementera det i våran kod.
Uppgift 4: Implementera ett UML-diagram i Python
Programmets funktion var att spara information(attributer) om personal och sedan jämföra om det fanns resurser tillgängliga att utföra ett specifik projekt. Programmet skulle även räkna ut den netto kostnaden av flera projekt.
Implementeringen av UML diagram fann jag lärorikt. Även om jag fortfarande försöker förbättra min förståelse av hur man bäst bör tolka diagram.
Uppgift 5: En bildvisare i JQuery
Uppgiftens utformning gav oss fria tyglar av vad vi ville programmera. Kravet var att vi skulle använda oss av HTML5 och canvas taggen. Jag valde att göra en bildvisare. Det tog lång tid att få placeringen av visningsrutan att följa skärmstorleken. Men jag lärde mig mycket som jag förhoppningvis får användning för.
Uppgift 6: Ordspelet
Målet med ordspelet var att fördjupa mig hur HTML5 tagg canvas kan manipuleras via javascript. Konceptet kontext var mycket intressant att läsa vidare om då det påminde mycket om grafikprogrammering inom andra språk.
I ordspelet tävlar man om att så snabbt som möjligt skriva in ett ord. Många koncept som vi har rört under föreläsningarna har jag fått användning av.
Uppgift 7: Färgslumparen
Uppgiften var uppdelad i två stycken delmål. Först skulle vi med hjälp av intervaler slumpa fram nya färger. För att lösa det använde jag mig av Math modulen. Därefter skulle användare kunna manipulera färgen genom ett textfält. Javaskriptet utvärderar den input som användaren anger innan värdet sparas i en array. Därefter kan användaren växla mellan de färger som finns inlagt i arrayn.
Uppgift 9: Django Blog
Målet var att skapa en dynamisk blog med Django framework. Denna uppgift följde jag rätt så strikt vad som beskrevs på hemsidan django-explained.se. Blev tvungen att göra några mindre justeringar, som skulle kunna härledas till att jag valde att använda python 3. Blev nöjd med slutresultat som jag även valde designa vidare med CSS.