Skip to main content

Table of Contents

  1. Introduktion
  2. Programvaror för grafik och multimedia
  3. Hantering av applikationsprogram

Programvaror för grafik och multimedia

Ordet multimedia kommer från multi (många) och media (kanaler) för informationsspridning. I och med att de flesta numera har tillgång bra datorer och bredbandsförbindelser så är multimedia en del av vardagen för datoranvändaren.

På Internet förkommer multimedia i en mängd former

* Digitala bilder

* Digital musik

* Presentationer och bildspel

* Film/video

* Grafik

* Animationer

* Spel

Mer om detta finns i kursboken på sidorna 158 till 165 (upplaga 11) resp. 196 till 208 (upplaga 12) -

Bild och ljudfiler kan ta stor plats på hårddisken och i kommunikationen och en viktig del av multimediahanteringen är resursoptimering. En viktig del är olika kompressionstekniker.

Kompression är till för att reducera storleken på sådana filer och finns av flera typer. Två huvudkategorier är

* kompression utan kvalitetsförlust och

* kompression med kvalitetsförlust

I det förstnämnda fallet så komprimeras filerna på ett sätt så att de kan bli helt återställda. I det sistnämnda fallet så gör man kvalitetsförluster i olika hög grad. I vissa fall så att de ej är synliga/hörbara och i andra fall gör det stor skillnad.

Komprimering beskrivs i kursboken på sidan 160 (upplaga 11) rep. sidorna 197 till 198 (upplaga 12).

1

Codec

Vad är Codecs?

a)
b)
Rätt svar!Fel svar.Your answer has been saved.
Check your answer

Det finns en mängd program för multimedia och grafik. Exempel på standardprogram för hantering av grafik är Photoshop,GIMP, Illustrator, Fireworks och Freehand.

Det finns några huvudtyper av grafikprogram:

* Program för bitmappad grafik

* Program för vektorbaserad grafik

* 3D rendering

* Animeringsprogam

Bitmappar består av bildpunkter och kan sparas i olika format beroende på karaktären på bilden och vilken kompression man önskar. Formaten kan t ex vara GIF, JPEG, PNG eller BMP.

Vektorgrafik är uppbyggd av linjer och kurvor som definieras med hjälp av matematiska uttryck. En bild i vektorgrafik går därför att förstora utan att den blir suddig. Det vanligaste formatet är EPS.

3D-grafik ger, liksom namnet antyder, ett tredimensionellt intryck av grafiska objekt. Objekten kan roteras och manipuleras. Förenklat kan man säga att 3D-grafik skapas genom att man bygger tredimensionella modeller i datorn. Dessa presenteras i ett tvådimensionellt plan där man med hjälp av ljus och skuggor skapar djup i bilden. 3D-grafik används för både stillbilder och animationer, inte minst i datorspel.

Animeringsprogram används för att skapa, redigera och köra rörliga animationer.

Med audio menar man ljud. Detta kan distribueras som filer man laddar ner till datorn eller i form av strömmande media på Internet. Det senare innebär bl a att du kan höra musik, medan den laddas ner från internet och därmed slipper vänta på att hela filen ska vara nerladdad innan du kan starta.

Liksom för bilder så finns det mängder av format som ljud kan sparas i. Formatet specificerar hur ljudet ska representeras digitalt och hur kompressionen ska gå till. Ett mycket vanligt format är MP3. Men det finns andra vanliga som t ex WAV. MIDI är ett speciellt format som beskriver musik i form av noter, anslag etc.

På sidorna 163 till 164 (upplaga 11) resp. 204 till 206 (upplaga 12) kan du läsa mer om ljud.

2

MIDI

Vad är MIDI?

a)
b)
Rätt svar! MIDI är ett filformat som inte lagrar själva vågformerna för ljudet utan utgörs av en sekvens av styrkoder för en synthesizer.Fel svar.Your answer has been saved.
Check your answer

Digital video är en teknik för att spela in rörliga bilder på digitalt format, dessa kan sedan redigeras digitalt på datorn.

Det finns även här flera olika format, där de vanligaste är olika varianter av MPEG, QuickTime samt AVI.

Liksom för ljudfiler så finns det tekniker för strömmande video.

Videoredigerare och format beskrivs i kursboken på sidorna 164 till 165 (upplaga 11) resp. 206 till 208 (upplaga 12).

3

MPEG-2

Formatet MPEG-2 används t ex för

a)
b)
Rätt svar! MPEG-2 används för standard DVD och digital-TV (ej HD)Fel svar.Your answer has been saved.
Check your answer

Med animation menar man levandegör bilder. Varje rörlig bild kan bestå av flera stillbilder som projiceras i en bestämd följd och med en särskild hastighet och på så sätt ger en illusion av rörelse.

Det finns program för att på ett enkelt sätt göra GIF-bilder till animerade bilder. Program för det är exempelvis GIF Construction Set, vilket också är ett shareware-program.

Avancerade animationer kan man göra i program som Adobe Flash och Adobe Director.

Tweening och morphing är två vanliga animationstekniker. Tweening betyder in i mellan dvs. datorn autogenererar bilder mellan två nyckelbilder så att resultatet blir en illusion av rörelse. Tweening är en viktig funktion i skapandet av rörliga bilder. Morphing är när en bild långsamt blir en annan genom steglös effekt.

Animation beskrivs i kursboken på sidorna 163 till 164 (upplaga 11) resp. 203 till 204 (upplaga 12) i kursboken.

När en simulering genomförs efterliknas verkligheten och genom de iakttagelser som sker under simuleringen kan man skapa sig en uppfattning om verkligheten. Simulering används bl a i s k virtuell verklighet.

Spelmarknaden är en viktig del av marknaden för datorer. En spelkonsol är en typ av dator som tillverkas specifikt för att spela tv-spel. Kända spelkonsoler för tv-spel är olika modeller av X-box, Playstation och Nintendo.

En alltmer populär variant av dataspel är Internet-baserade spel där många spelare interaktivt deltar i spelet. Speciellt spelandet på s k MMOPG (Massive Multi-player Online Game) har ökat enormt under senare år.

Spel beskrivs i kursboken på sidorna 168 till 170 (upplaga 11) resp. 211 till 213 (upplaga 12).