Kortfattat lösningsförslag till tentamen 1999-06-04 för FK:M/*8 (MDI)

Detta är endast ett kortfattat förslag. För vissa frågor hänvisar jag till rätt ställe i litteraturen, där ni kan finna de rätta svaren. Jag redovisar de svar som vi i första hand är tänkt som de rätta, men andra svarsalternativ har även gett poäng.

Fråga 1
De rätta bokstäverna är:

GÅDYZALREVÖSPMÄJOX

Fråga 2
Exempel på inmedier är tangentbord, pekverktyg, pekskärm, VR, mikrofon t ex
Tangentbord
Fördelar: snabbt när man lärt sig, påminner om skrivmaskin i layout
Nackdelar: kognitiv belastning, icke ergonomisk utformning, ej optimal placering av bokstäver
Lämplig för textinmatning, programmering

Pekverktyg
Fördelar: lätt att lära, ingen kognitiv belastning
Nackdelar: långsam i vissa situationer, ’musarm’
Bra vid direktmanipulering

Pekskärm
Fördelar: lätt att lära, kräver ingen extra utrustning
Nackdelar: långsam vid många steg, blir smutsig snabbt
Bra vid sällananvändning, t ex muséer

VR
Fördelar: verklighetsnära känsla, intuitiv att använda
Nackdelar: dyrt, specifikt anv.område
Bra när komplexa, farliga situationer ska övas

Mikrofon
Fördelar: bra för vissa handikapp, mer naturlig interaktion
Nackdelar: stor felhantering, fungerar ej i bullrig miljö
Bra om man ej har händerna fria
 

Fråga 3
3a) Konstruktivistisk teori och ekologiska synsättet
konstruktivism
vi relaterar till vad vi vet sedan tidigare
vi tolkar aktivt
gestaltprinciperna
top-down tolkning

ekologiskt synsätt
all info går att ’plocka upp’ runt omkring oss
aktiv process
på kollisionskurs med konstruktivism
affordance

3b)
förenklar det komplexa
gör det abstrakta mer konkret
relationer kan åskådliggöras (placering på ytan)
roligt, ökar intresse
enklare att se än att minnas
lättare att lära sig använda och förstå
3c) modellering avbildar/efterliknar något verkligt objekt, kräver stor datorkapacitet, hög realism kan vara störande
kodning baseras på konventioner, har viss korrespondens till verkligheten, är ofta ikoner, klargör det komplexa, ge innebörd till något abstrakt genom symboler eller färger.
 

Fråga 4
Här har många svarat med kommunikationsproblem och olika effekter datorstött samarbete har på organisationer och många har gett exempel på problem som inte är unika för gränssnitt för samarbete utan som även gäller i en-användarsystem.
 Svaret finns på bild  20 i föreläsning 4:
WYSIWYS (what you see is what I se)
Gruppfokus och distraktion
Gruppdynamik
Hantering av skärmutrymme
Ny betydelse hos WIMP

Lösningar, exempel:
Kopplad bläddring mellan fönster
Beror på uppgiften, antingen fokuserar alla på samma sak samtidigt, eller får man göra som man vill
Låsning av dokument vid uppdateringar

Fråga 5
Denna fråga finns att läsa i artikeln om STAR i artikelkompendiet. De svenska översättningarna av principerna finns i bilderna från föreläsning 1.

Fråga 6
a) Integrering av medier för att kommunicera information. Denna och liknande def. har gett 1p.
b) Det mesta ger godkänt, men en alltför mager beskrivning har gett 0,5p
c) Här avses kategoriseringen som finns på bild 6 från föreläsning 6, dvs koninuerligt/diskret och hämtat från verkligheten/skapad mha dator.
d) I frågan står att man ska diskutera, därmed krävs lite mer än bara en för och nackdel för 2p

Fråga 7
a) här måste man skriva ingående om både designmodellen, användarmodellen och systembilden för att få 4p (diskuterades både på föreläsning 2 och 3), dessutom en bra beskrivning av problematiken, dvs att det ofta finns ett glapp mellan användare och system/designer (gulf of…) och att detta kan leda till att systemet inte används alls, eller bara används så lite som möjligt.
b) Användaren närmar sig systemet
Systemet närmar sig användaren
Båda närmar sig varandra
c) ex. utveckla system enl. stjärnmodellen, eller att utbilda användare, eller så har även exempel från era egna erfarenheter av andra systemutvecklingar godkänts.
 
 
 
 

Sidan uppdaterades senast 1999-06-20