Lärande 2
- Definition av begreppet: Lärande är en process där erfarenheter och upplevelser i livet
omvandlas till kunskaper, färdigheter, attityder, värderingar och övertygelser (1).
- Lärande sker kontinuerligt. Det kan vara planerat och medvetet eller ske utan individens vetskap.
Det finns en skillnad mellan informellt och formellt lärande.
- Formellt. Formellt lärande är exempelvis planerad utbildning med ett formulerat mål.
- Informellt. Informellt lärande sker kontinuerligt exempelvis när du utför ett arbete.
- Lärande leder till olika typer av kunskap. En uppdelning görs mellan ”tyst kunskap” och ”explicit
kunskap”:
- Tyst. Stein (2) definierar tyst kunskap som den kunskap som individer av olika skäl ”saknar viljan,
förmågan eller förutsättningarna för att kommunicera”. Begreppet, som ursprungligen myntades
av Michael Polanyi, används för att beteckna sinnesintryck, uppfattningar, sociala regler och värderingar
som tas för givna i mänskligt handlande (3).
- Explicit. Explicit kunskap är motsatsen till tyst kunskap, dvs. kunskap som vi är medvetna
om och kan artikulera. Explicit kunskap är enkel att förmedla genom tal, skrift, bilder etc.
- Kunskap och kompetens. Att använda sin kompetens är att använda sina kunskaper, färdigheter
och erfarenheter för att lösa en viss uppgift i en viss situation så effektivt som möjligt.
Skillnaden mellan kunskap och kompetens är att kompetens fokuserar på konkret handling. Ordet kompetens
är ett relativt begrepp som består av många olika komponenter. Kompetens kan bland annat vara:
- Erfarenheter.
- Kunskaper.
- Social kompetens
- Färdigheter.
Läs mer under ”Vad är kompetens” av Anastasios Grigoriadis
- Teorier om hur man lär sig: I litteraturen återfinns många teorier kring hur inlärning
fungerar. Nedan följer en sammanfattning av delar av dessa teorier:
- Förstå och värdera information.
- Bakgrundskunskap i form av tidigare erfarenhet.
- Tid att reflektera.
- Möjlighet att bygga upp tankemodeller.
- Observera.
- Praktisk handling.
- De två hjärnhalvorna.
Läs mer under ”Hur man lär sig” av Linda Gustavsson
- Metoder för att underlätta inlärning:
- Höger respektive vänster hjärnhalva. För att lära sig genom att använda
båda hjärnhalvorna kan man försöka att använda sig av metaforer, brainstorming, analogier,
rollspel eller visualisering vid inlärning av ämnen som handlar om till exempel analysera, räkna,
programmera.
- Att se till helheten. För att lära sig måste man förstå sammanhanget likaväl
som delarna och delarna måste förstås i kontext av helheten. Därför bör lärandet
fokusera på helhetskoncept istället för enstaka fakta.
- Anknyta till tidigare kunskaper (analogier till tidigare erfarenhet). De mentala modeller som vi tolkar
all ny information mot är uppbyggda av det vi redan lärt oss. Genom att hitta beröringspunkter med
denna kunskap strukturerar vi lättare den nya informationen.
Läs mer under ”Hur man lär sig” av Linda Gustavsson samt ”Hur kan analogier användas för
att stödja lärandeprocessen?” av Ylva Hansdotter
Källor
(1) Jarvis P. (1992). Paradoxes of learning. San Fransisco: Jossey-Bass Inc.
(2) Stein J. (1996). Lärande inom och mellan organisationer. Lund: Studentlitteratur
(3) Nationalencyklopedin (2003): http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=334173
Om inlärning:
Http://www.funderstanding.com/about_learning.cmf (03-02-06)
http://www.dsv.su.se/~hk/s7802/ref/KnowledgeManagement.htm (03-02-06)
http://www.dsv.su.se/~hk/s7802/ref/CorporateM.htm(03-02-06)
Robbins Stephen P. (2000) Essentials of organizational behavior, Prentice Hall
Om kompetens:
Föreläsning 4, * 78 Knowledge Management, VT-2003
http://www.nkja.se/s/sok/sok_sockomp.htm
http://www.dsv.su.se/~hk/s7802/ref/KnowledgeManagement.htm
http://www.kompetens.arbetsmiljoforum.com/
Om Analogier:
Nationalencyklopedin (2003): http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=113742
http://www.coe.uga.edu/edpsych/faculty/glynn/twa.html
http://www.compapp.dcu.ie/~tonyv/MIND/diarmuid.html
http://www.cc.gatech.edu/~jimmyd/research/visual-analogy/ijcai/2001/DaviesGoel2001.pdf
http://www.dartmouth.edu/~kndunbar/DunbarWardbook.pdf
http://www.bu.edu/cees/research/workingp/pdfs/9914.pdf
Mayer, R. E. (1993). The instructive metaphor: Metaphoric aids to students’ understanding of science. A.Ortony.
(Red.), Metaphor and Thought, Second Edition. Cambridge: Cambridge University Press