Kvalitetskrav på inlämningsuppgift 1
Eftersom hela tanken bakom kunskapsnätverk är att man skall kunna tillgodogöra sig kunskap som
andra medlemmar i närverket har beskrivit är det av yttersta vikt att beskrivningarna håller hög
kvalitet. Tidigare år har vi inte ställt så specifika krav vilket har lett till att delar av nätverket
har hållit låg kvalitet. Denna sida beskriver vilka kriterier som skall ha uppfyllts för att ett
bidrag till nätverket skall vara användbart.
Krav på syntaxen
Om man inte följt syntaxen till 100% får man rest på inlämningsuppgiften.
- Fet stil. Alla rubriker och början på alla rader i en en punktlista måste vara med
fet stil (Bold)
- Domänoberoende. Alla rubriker och början på alla rader i en en punktlista måste
vara domänoberoende, dvs kunna användas i alla tänkbara kunskapsområden.
- Explicita relationer. Det måste vara uppenbart hur en rubrik hänger ihop med underrubriker.
- tre metoder för att uppnå detta:
- Självklart samband. Sambandet är så självklart att det vore konstigt att beskriva
det med några ord.
- Lägg till relationsord i rubriken. Man lägger till några ord som beskriver sambandet
mellan rubriken och underliggande rubriker.
- Mellanrubrik. Man lägger till en rad direkt efter en rubrik eller alldeles innan en punktlista
för att beskriva hur rubriken hänger ihop med punktlistan (dessa kan man göra kursiva som i detta
exempel "tre metoder").
Krav på problemet
- Det får inte vara för lätt. Detta är det vanligaste problemet. Problemet måste
vara så svårt att lösa att de flesta studenter inte skulle klara av att lösa det utan att
ha just de specifika kunskaper som krävs för att lösa problemet.
- Det får inte vara för svårt. Om problemet inte kan lösas av en genomsnittsstudent
efter att grundligt ha läst teorin om hur man skall lösa det så anses problemet vara för svårt.
- Det får ej vara långsökt. Svårighetsgraden får ej ligga i att författaren
frågar efter något som kan klassificeras som onaturligt.
Krav på den presenterade teorin
- Kärnan i titeln. Det allra viktigaste i teorin måste finnas allra först i beskrivningen
i form av en titel som beskriver kärnan i teorin.
- Den bör helst vara klassificerad. Man bör beskriva typen på den teori man använder
till att lösa problemet.
- Typer av teorier.
- Regler. Om det finns formaliserade logiska samband i teorin.
- Metoder. Om teorin består av en algoritm eller ett antal steg som kan genomföras.
- Modell. Om teorin består av en beskrivning av hur delar hänger ihop i relation till en helhet.
- Principer. Om teorin består av generella riktlinjer, tumregler eller tillvägagångssätt.
- Den måste var kompakt beskriven. Det viktigaste sambandet måste visas mycket tydligt och
får inte vara beskrivet i löpande text.
Krav på kompaktering
- Minimalism. Det skall klart framgå i beskrivningen att det hade inte kunnat göras på
mindre utrymme utan att förståelsen hade minskat. Om man upptäcker att det finns något i
beskrivningen som är redundant så bör detta tas bort.
Krav på att vara oberoende av förkunskaper
- Kontextoberoende. En läsare skall kunna förstå allt som finns i texten utan att ha några
förkunskaper om detta speciella område.
- Fungera i sig själv. En läsare skall uppleva att hela beskrivningen är "stand-alone",
dvs att den i sig själv kan förmedla den kunskap den innehåller. Att en läsare skulle kunna
sätta sig in i innehållet utan att behöva undra var läsaren befinner sig.
- Inledning. Om det verkar omöjligt att tillgodose de två ovanstående kraven bör
författaren skriva en kort inledning.
Krav på flervalsfrågorna
- Absolut korrekta svar. När läsarn förstått det rätta svaret bör läsaren
aldrig kunna uppleva att det finns en tveksamhet om riktigheten i frågan. Detta kan lösas på två
sätt.
- Två sätt att få svaren korrekta.
- Prioriteringsssvar. Man frågar inte efter vad som är rätt eller fel utan ber den tillfrågade
att svara vilket alternativ är det bästa. I en sådan fråga kan flera saker vara rätt
utan att man kan ifrågasätta att endast ett svar ger poäng.
- Konkretisering. Man gör svaren så att det blir uppenbart vad som är sant eller falskt
när man har kunskap om detta.
- Teoriberoende svar. Frågorna får inte vara så svåra eller beroende av bakgrundskunskap
att det inte går att hitta svaret om man förstått den beskrivna teorin.
- Ej självklara svar. Om en stor del av läsare kan svara rätt på frågan utan
att ha satt sig in i de teorier vars kunskap frågan skall mäta så är den alltför lätt.