Individer som ej tar ansvar

Problemsituation

Tove är lärare på en högskola och ansvarar för ett grupparbete. Hon har tidigare handlett individuella uppgifter så hon vet ungefär hur stor arbetsbörda hon kan lägga på varje enskild student. Grupperna ska bestå av fem personer därför räknar hon med att varje grupp ska åstadkomma fem gånger så mycket på en vecka som hon vet att en student själv klarar. När hon rättar arbetena upptäcker hon att resultaten snarare motsvarar två eller tre personers arbete och blir mycket besviken på dagens lata ungdom.

Fråga

Hur kan Tove få studenterna att åstadkomma bättre resultat i grupparbeten?

Analogi/Ledtråd

Rätt svar

Det finns flera olika sätt som Tove kan använda för att motivera studenterna. Det största problemet är sannolikt att studenterna vet att deras personliga insats inte kommer att identifieras.

Teori

Anledningar till att vi alla maskar

Problemet med social maskning grundar sig i följande (Thompson 2000):

Strategier för att motverka fenomenet

Det finns flera olika sätt att motverka social maskning (Thompson 2000):

Instuderingsfrågor

  1. När maskar vi mest, om gruppen är stor eller liten?
  2. Varför ar tillit bra för att minska maskningen?
  3. På vilket sätt kan offentliga resultat minska maskningen?

Källor

Denna källförteckning är mycket torftig. Ni bör ha fler källor i er inlämningsuppgift.

Thompson L (2000) Making the Team A Guide for Managers, Prentice Hall
Reid F (2002) Social Psychology Lecture Notes hämtade 021212

Facit

  1. Stor grupp. Ju större gruppen är, ju mer maskar vi.
  2. Utnyttjas. Folk är rädda för att utnyttjas, om vi litar på varandra minskar den rädslan.
  3. Resultat. Om alla ser vad alla egentligen gjort kan ingen gömma sig, dessutom kan det motivera folk att jobba hårdare.