/** * Djur * Del av lösningsförslag FK:P VT02 Lektion 3 * Superklass till Djur-subklasser i starwarshierarkin * */ // Måste vara abstrakt eftersom den inte implementerar bliFörolämpad() abstract class Djur extends Aktor{ // Djuren har en styrka mellan 10 och 30 - de som har en annan styrka // kan ändra detta värde vid sin initiering protected int styrka=slumpen.nextInt(21)+10; // Namnet måste anges vid objektskapandet, humöret är 30 för alla djur protected Djur(String namn){ super(namn, 30); // Initiering av Aktordelen av objektet } // Konstruktorn // Defaultimplementering av djurens kraftberäkning public int kraften(){ return styrka + humör; } // kraften // Defaultimplementering av djurens bliSkadad public void bliSkadad(int kraft){ liv-=kraft/humör; } // bliSkadad // Defaultimplementering av djurens toString, använder Aktors toString public String toString(){ return super.toString() + " styrka:" + styrka; } // toString } //Djur