Gesällprov tutorial



Har som inlämningsuppgift efter mycket om och men (bla hårddisk krasch) gjort det klassiska tv-spelet pong som hade sin storhetstid när Atari 1974, lanserade Home Pong några månader efter "Darlene" systemet hade släppts. "Home Pong" som det kallades var en av de första tv-spelen som använde komponenter som transistorer och kondensatorer fullt ut. Tack vare det kunde man uppnå högre upplösning än konkurrerande hem-konsolen "Magnavox's Odyssey". Atari VCS/2600 var en av de 1:a riktiga tv-spelen och där pong var en av det första spelen som skapades.



(själva konsolen) (Pong spelet)

Nog om historien mitt spel är något mitt emellan Pong och riktig tennis. Hade stora problem med x och ypositionerna (studsen) samt rörelsen hos motståndaren hur han ska räkna ut var bollen kommer, vinklar, studs m.m. Men jag hade stor hjälp av ett gammalt Pong spel jag gjorde i Java för ett par år sedan rz_pong (titta gärna) som kommer att ligga här: rzpong.java

Spelarna är för dagen de 2 största inom herrtennisen, Lleyton Hewitt och Andy Roddick bilderna är båda animerade giffar så att rörelse tempot ska se så verkligt ut som möjligt. Själva planen är enkelt skapad i photoshop 6.0 och bollen är redigerad i photoshop men hittad på Internet och underlaget är grus (långsamt). regler: Finalen spelas i 1 avgörande set, utan tiebreak. Så nu är det väl inte mycket mer att orda om än att starta spelet med hjälp av knappen nedan (spelet körs bäst i ett nytt fönster).

Starta finalen


Källkoden:

tennis.js
beskrivning.js
tennis.css
gesall.css