_ 3.2.3 Dynamisk grafik Uppgiften introducerar till bildhantering med hjälp av JavaScript. __ Uppgift Gör ett JavaScript-program som implementerar: - Dynamisk grafik med HTML5-elementet §canvas§: -- Rita raka linjer och kurvlinjer -- Rita bézier-kurvor och former ifyllda med både färg, mönster och gradienter -- Rita text (exempelvis dagens datum/tid) -- Använda transparens och skuggor -- Lägga till en eller flera bitmappad bilder -- Använda en teknik för att spara bilden Frivillig överkurs är att även använda §canvas§ för interaktivitet och animeringar. Alla JavaScript-program ska följa kraven under sidan [Krav, 05_ass/requirements/ip3.txt]. __ Exempel Inget exempel ges. __ Tips Om man använder metoden §canvas.toDataURL§ så måste allt man använder hämtas via en och samma webbserver. Man kan då använda sitt DSV/Linux-konto, se sidan [Kursmaterial, 03_material/ip2.txt]. Man kan använda tex någon av följande plugin: - [jCanvas, https://projects.calebevans.me/jcanvas/]. - [CanvasPlus, http://code.google.com/p/canvasplus] __ Hjälp ~ 05_ass/help/01.txt > [Klicka här för hjälp, helper.dsv@gmail.com, Webbutv I: 3.2.3 Dynamisk grafik: http://people.dsv.su.se/~pierre/i/i.cgi?href=05_ass/ip3/3.2.3.txt] ½===system_tutoring_message===½ < ~ 05_ass/help/02.txt