Uppgift4 ska du lösa med ett grafisk gränssnitt uppbyggt av Swing-komponenter i stil med exemplet nedan. Börja med den egendefinierade klassen Planet som förutom ett namn på planeten även ska innehålla följande attribut:
private int diameter
private double omloppsTid
private Image planetBild
Informationen om respektive planet ska visas efter användarens val från en
javax.swing.JList
där händelselyssningen sköts med hjälp av en
javax.swing.event.ListSelectionListener
. Bild och data om vald planet kan förslagvis visas i en subklassning av en JPanel
i stil med
public class PlanetPanel extends JPanel
.
DEL A: Rita upp ett klassdiagram för din lösning med hjälp av Rational Rose eller alternativt med verktyget ArgoUML.
DEL B: Flytta sedan över dina klasser i javakod med bibehållen struktur och objektorientering. Bilderna går i en applikation att läsa in enligt: Toolkit.getDefaultToolkit().getImage(namn + ".gif");
Använd egna bilder eller hämta hem bilderna från exemplet.