Uppgift3 ska lösas med ett grafiskt gränssnitt som inte nödvändigtvis behöver se ut exakt som exemplet nedan. Formeln för volymberäkningen har du redan i klassen Klot från den föregående uppgiften.
Din lösning ska bygga på att volymberäkningen ska utföras efter ett klick på en JButton. Användarens värde läses in från ett JTextField med hjälp av omslagsklassen Double och för att garantera en viss robusthet så ska inläsningen ske enligt:
try{
d = Double.parseDouble(...);
}catch(NumberFormatException nfe){...
DEL A: Rita upp ett klassdiagram för din lösning med hjälp av Rational Rose eller alternativt med verktyget ArgoUML.
DEL B: Implementera sedan lösningen i javakod med de grafiska komponenterna utplacerade i en java.awt.BorderLayout
. I denna layout-manager ska sedan en JPanel med en bild på en sfär läggas in enligt java.awt.BorderLayout.CENTER. Bilden går i en applikation att läsa in enligt: Toolkit.getDefaultToolkit().getImage(namn + ".gif");
java.awt.MediaTracker
. Denna teknik ger bättre kontroll över bildinläsningen och utförs av metoden addImage() i stil med:
MediaTracker mt = new MediaTracker(this);
mt.addImage(bild,1);