Här handlar det om att konstruera en tredimensionell trälåda som får sin ytstruktur
från en bild som du själv tillverkar i ett bildbehandlingsprogram. För att lådan ska
acceptera ytstrukturen måste ditt konstruktoranrop innehålla en parameter med: Box.GENERATE_TEXTURE_COORDS
Lådan ska rotera med 90 graders vinkel i Z-led och det hela ska se ut som i exemplet nedan.
Din bild med ytmaterialet läser du in med hjälp av en URL och en TextureLoader.
Att läsa in en bild kan göras på olika sätt i olika javaversioner. För en applet i
Java 3D 1.3.1 så fungerar:
imURL = getClass().getClassLoader().getResource("bild");
För att renderingen ska fungera och inte generera ett undantag är det viktigt att både bredd- och höjdmåtten för din bild utgörs av jämna tvåpotenser. Som ett exempel så fungerar det om bilden är
256x64 pixlar men om den är 321x57 så kastas ett undantag och renderingen misslyckas.
Rotationen ska som alltid i detta API anges i radianer.