Uppgift4e

Uppgift4e går ut på att konstruera en tredimensionell gul kon som roterar m h a en RotationInterpolator och ett Alpha-objekt. Lämpligt konstruktoranrop kan se ut som:
         new RotationInterpolator(
               new Alpha(-1, Alpha.INCREASING_ENABLE,
                         0, 0, 5000, 0, 0, 0, 0, 0), tg);
Här är tg en TransformGroup och 5000 det antal millisekunder som rotationen ska pågå.

Lägg till en 45-graders rotation längs X-axeln och koden för detta blir:     rotor.rotX(Math.PI/4.0f); då vinklarna i koden måste ges i radianer. PI radianer är 180 grader och en division med 4 ger 45 grader. Om instansen av RotationInterpolator heter ri så; blir sedan kopplingen:
    ri.setAxisOfRotation(rotor);

Nu är det dax att ta en titt på hur det ser ut när konen snurrar:

Ett sätt att skapa själva konen är:
    Cone conan = new Cone(0.25f, 1.25f, 0, 30, 30, app);
En fördel med denna konstruktor är att det sedan blir lätt att färga konen gul genom app som är av typen Appearance. Om det först skapas ett objekt som håller reda på färgen:
    ColoringAttributes ca = new ColoringAttributes();
så går det sedan att ange färgen enligt:   ca.setColor(R,G,B);
Sedan återstår endast att koppla ihop färgattributet med app:
    app.setColoringAttributes(ca);

Nu när du har tillgång till Javas 3D klasser så importera klassen:
    com.sun.j3d.utils.applet.MainFrame;

så att appleten går att testköra som en applikation efter ett tillägg av en main-metod med innehållet: new MainFrame(new Uppgift4e(),x,y);