IP 1, Gesällprov: Beskrivning av Mattias Olssons Sänka Skepp spel
|
|
Sänka Skepp Först ger jag en mer teknisk beskrivning över hur själva programmet är uppbyggt, sen ger jag en mer generell beskrivning av hur spelet fungerar när man spelar. Spelet består av 4 st klasser: Kommunikationen pågår på detta vis med att skicka stringar mellan spelarna till någon har vunnit. Då öppnas på vinnarsidan en grattis ruta upp, och på förlorarsidan en förlustruta. Efter det att någon vunnit så kan man fortsätta chatta om man vill men knapparna ska ej gå att trycka. För att spela ett spel till måste programmet startas om och en ny koppling mellan spelarna skapas. Spelets gång Ja hur spelar man då detta spel. Alla har förmodligen spelat sänka skepp nångång och vet hur det funkar. Detta Sänka skepp spel har jag förenklat något pga tidsaspekten och min ringa programmeringserfarenhet. Ladda först spelet till den egna datorn. Ställ dig i samma mapp som filen Skeppspel.jar finns i. Spelet kan nu startar på 2 olika sätt. Det ena är att man skriver java -jar Skeppspel.jar <önskat portnr> (se Bild 1). Det andra sättet är att skriva java -jar Skeppspel.jar . Spelet startar då utan argument och porten sätts default till 2000. Spelet går fungerar endast för 2 spelare som möter varandra. En server är inbyggd i spelet vilket gör att spelarna kan välja vem som skall koppla upp till vem. Med motståndarens ip adress och den port som angivits vid starten (eller defaultporten 2000) kan man nu koppla upp sig till motståndaren genom att använda "koppla upp" knappen (se bild 2). Nu skall sätter spelarna ut sina "båtar". 3 st båtar som vardera ska bestå av 4 rutor ihopsatta. Spelet har ingen inbyggd kontroll att spelarna sätter ut dessa korrekt utan det är upp till spelarna att vara ärlig. När man har lagt ut 12 rutor blir knappen "Klar för spel" tryckbar. Den som först sätter ut sina båtar och trycker på "Klar för spel" får starta först. När båda spelarna är klara med utsättningen börjar själva spelet. Statustexten informerar ifall det är din tur att skjuta på fienden. Nu turas man om med att skjuta varannat skott. Den som först sänker motståndarens alla båtar vinner förstås. Nedan visas "screenshots" från spelet. |
Sänka Skepp
![]() |
Bild 1
![]() Bild 2 ![]() |
|
Bild 3, spelaren har satt ut sina båtar och är redo att trycka "Klar för spel" ![]() Bild 4, Spelet är igång och känslorna svallar när spelarna kommunicerar i chatten ![]() Bild 5, Spelet är över och spelaren har blivit besegrad ![]() |