Grupp1 - SmugglerLars Larsson & Martin Nilsson 2006 Slutuppgift PMP06: Vid början av spelet valde vi mellan att ha allt baserat på koordinater (skalbart) eller med en hitTest (fast storlek). Vi valde hitTest och arbetade därför fram en kollisionsklass som kunde ta en array med bilder (instance-MovieClip) och kontrollera om en figurX kolliderar med figur[i] och utför då en handling. Det används vid kollision med väggar då spelaren "studsar" tillbaka. Det används även vid dolda plattor för polis och detektorer. Vid kollision med polis kontrolleras om polisen "ser" dig (om polisens rör sig mot vänster och spelaren är till höger om spelaren så händer inget) och om detektorn "ser" dig (om detektorn är synlig vid kollision händer något). Exit och Finish bestäms, till skillnad från hitTest, med hjälp av y-värde hur nära spelaren är överkant eller underkant av spelet. En individuell kollisions klass (en egen fil som heter Collision.as när vi utvecklar i Flash) ger möjligheten för ex. polisen att göra en kollissionstest (vänd vid kollision med vägg) men inget vi använde i den här versionen. Genom att spelaren får välja sitt smuggelgods i början sätts svårighetsgraden (hastigheten ökar individuellt för spelare, polis och detektor) och poängen som man vinner och även böter baseras på värdet av smuggelgodset. Klassen Scoreboard fungerar då som en bank och poängtavla som bara är intresserad av att dra ifrån eller lägga till poäng. Huvud programmet Game (ligger i flashfilen) blir då som en kommentator som håller koll på vad som händer på spelplanen. "Ojoj, nu krockade spelaren med en vägg osh studsade tillbaka!" "Åh nej, nu åkte han fast och fick böta 10E och får välja att starta om", "Vilken spelare, klarade spelet och inkasserar 10E!"... Spelbeskrivning"Smuggler" Gameplay:
Spelskiss: Klassdiagram: Länk till spelet: Kommentarer: |