Grupp1 - Smuggler

Lars Larsson & Martin Nilsson 2006
Länk till redovisningen
[Play the Game]

Slutuppgift PMP06:
För kursen PMP (vt06 DSV i Kista) skulle ett spel skapas baserat på OOP - Objekt Orienterad Programmering i programmeringsmiljön Flash. Redovisning av programmering och tankar bakom koden, formler och klassera är det primära, ett fungerande spel enbart av sekundärt intresse. Upplägget av programmeringen var i projektgrupp om två personer med en inlämning av nedan material samt en slutredovisning över tankar och OOP. Vi ville göra spelet så modulärt som möjligt och lätt att bygga ut med fler nivåer och redigera ex. tangenter i efterhand.

Vid början av spelet valde vi mellan att ha allt baserat på koordinater (skalbart) eller med en hitTest (fast storlek). Vi valde hitTest och arbetade därför fram en kollisionsklass som kunde ta en array med bilder (instance-MovieClip) och kontrollera om en figurX kolliderar med figur[i] och utför då en handling. Det används vid kollision med väggar då spelaren "studsar" tillbaka. Det används även vid dolda plattor för polis och detektorer. Vid kollision med polis kontrolleras om polisen "ser" dig (om polisens rör sig mot vänster och spelaren är till höger om spelaren så händer inget) och om detektorn "ser" dig (om detektorn är synlig vid kollision händer något). Exit och Finish bestäms, till skillnad från hitTest, med hjälp av y-värde hur nära spelaren är överkant eller underkant av spelet. En individuell kollisions klass (en egen fil som heter Collision.as när vi utvecklar i Flash) ger möjligheten för ex. polisen att göra en kollissionstest (vänd vid kollision med vägg) men inget vi använde i den här versionen.

Genom att spelaren får välja sitt smuggelgods i början sätts svårighetsgraden (hastigheten ökar individuellt för spelare, polis och detektor) och poängen som man vinner och även böter baseras på värdet av smuggelgodset. Klassen Scoreboard fungerar då som en bank och poängtavla som bara är intresserad av att dra ifrån eller lägga till poäng.

Huvud programmet Game (ligger i flashfilen) blir då som en kommentator som håller koll på vad som händer på spelplanen. "Ojoj, nu krockade spelaren med en vägg osh studsade tillbaka!" "Åh nej, nu åkte han fast och fick böta 10E och får välja att starta om", "Vilken spelare, klarade spelet och inkasserar 10E!"...

Spelbeskrivning"Smuggler"
Spelregler:
Spelaren ska smuggla olika gods genom tullen. För olika typ av gods ändras vinsten men också svårighetsgraden.

Gameplay:

  • Spelaren ska ta sig förbi två poliser och två detektorer utan att synas. För varje gång man lyckas ta sig förbi oupptäckt får man en summa cash. Om spelaren åker fast dras böter från dina pengar.

  • Om du har mindre än 0euro kvar förlorar du spelet.

Spelskiss:
smugglerskiss

Klassdiagram:
klasserna2

Skärmdump:
smugglerdump

Länk till spelet:
http://dsv.su.se/~summ05lol/pmp06/Smuggler.html

Kommentarer:
Stenhårt spel där du måste köra förbi två poliser och en detektor utan att åka fast! Smuggla sprit, knark eller hundvalpar i detta politiskt mycket inkorrekta spel :-)