Introduktion ================ Interactivateor var från början tänkt som ett verktyg för interaktiva berättelser/äventyr. Iden kom från en typ av bok jag hade som barn, där man lästa och gjorde aktiva val. För mer info se: http://www.gamebooks.org/show_series.php?id=644 Genom att skriva sitt äventyr i en textfil som sedan läggs i en docs/ mapp i samma katalog där man lägger filer man använder till mixer (tex: examples mappen), kan man sedan 'spela' äventyret via denna servlet. I efterhand insåg jag att applikationen kan användas till mycket mycket mer än bara sådana äventyr; se exempelfilerna. Inget av exemplen är någon interaktiv 'saga' men jag tror och hoppas att de visar hur en sådan skulle fungera. Man kan också länka till bilder och filmer på internet i texten (se alphacentauriexemplet). Att Skriva ett Äventyr ====================== Ett äventyr delas upp i komponenter. Varje komponent kan länka till ett godtyckligt antal andra komponenter beroende på vilket val spelaren gör. En komponent är en bit text med val som leder vidare till andra texter. En komponent skrivs på följande sätt: <|component|> COMPONENT NAME <|TEXT|> blahblahblah text1target1 text2target2 Det är VIKTIGT att <|TEXT|>, & <|component|> skrivs på egna rader. Samt att och är på samma rad. COMPONENT NAME är 'id' för komponenten, det är detta namn man 'länkar till, via target. Mellan <|TEXT|> och skrivs själva texten. Här kan man också infoga bilder och videos all html kod borde fungera. text - text är den text som visas invid radio knappen. target - target är namnet på den komponent man kommer till genom att välja detta. Den första komponenten i filen räknas som start. Ett äventyr byggs sedan upp av komponenter.