Flexibilitet och användarinflytande

Av Jacob Palme, e-post: jpalme@dsv.su.se, vid forskningsgruppen för CMC (datorförmedlad kommunikation) vid Institutionen för data och systemvetenskap vid Stockholms Universitet och KTH.

Detta delmoment i kursen genomförs genom att kursdeltagarna diskuterar med varandra i ett datorstött konferenssystem. Mer information om detta finns på kursens huvudsida.

Diskutera följande frågor. Frågorna är kontroversiella, och det är inget krav att du skall ha samma åsikter som kursledarna. Intelligenta och tänkvärda synpunkter och argument önskas, både sådana som talar för den ena och den andra åsikten.

  1. Konstruktion av datorsystem bygger på en modell av den verklighet, som systemen skall användas i.
  2. Denna modell blir i praktiken alltid ofullständig - verkligheten är alltid mera variabel och nyansrik än den modell man bygger systemen på.
  3. Det är lätt att falla i fällan att konstruera datorsystem inte på en modell av hur verkligheten är, utan hur den borde vara. Alltså att man använder datorn som ett hjälpmedel för att få en verksamhet att fungera på ett önskvärt sätt.
  4. Denna fälla leder lätt till att systemen görs restriktiva, alltså konstrueras för att begränsa användarnas variationsmöjligheter. Detta kan jämföras med om man i en icke-datoriserad verksamhet utfärdar regler och reglementen. Men skillnaden är att i en icke-datoriserad verksamhet kan berörda personer lätt avvika från reglerna när de inte fungerar. I en datoriserad miljö, däremot, kan datorn hindra folk från att på detta sätt följa reglerna "med förnuft".
  5. Ett viktigt mål för god systemdesign är att motarbeta sådana tendenser, genom att konstruera system som inte bara fungerar i den normala eller önskvärda formen av en verksamhet, utan också fungerar i specialfall och andra variationer i verkligheten.
  6. Både användare och systemkonstruktörer kan lätt falla i fällan att göra datorsystem som är restriktiva i stället för stödjande. Hur kan man undvika dessa problem vid systemdesign?
  7. Jämför användarinflytande genom (a) användare som är experter på en verksamhet säger hur systemet skall fungera (b) prototyper prövas av verkliga användare i en verklig användning och problem och behov antecknas. Vilken av dessa två metoder kan väntas leda till restriktiva resp. stödjande system.
OBS: Vid introduktionen och i litteraturen nämns "alkolås" som ett exempel. Alkolås är dock ett mycket speciellt fall, och även om man är anhängare av alkolås behöver man inte annars vara anhängare av att människor styrs av tekniska prylar. Tidigare kurstillfällen har diskussionen till stor del handlat om exemplet alkolås. Men att bara diskutera det exemplet innebär en snedvridning av diskussionen - det handlar om mycket mer än bara alkolås. Snälla, snälla, diskutera andra frågor än bara alkolås!

Litteratur:

  1. Can computers decide what is right and wrong?
  2. User influence on software design may give less good software.
  3. Software design - a parable.

Examination:

För godkänt på kursen krävs att du medverkar i diskussionen i konferenssystemet regelbundet under kursens två första veckor med ett flertal väl genomtänkta bidrag. Med "väl genomtänkta" menas att du inte behöver framföra de åsikter som lärarna har, utan att även andra och kontroversiella åsikter är välkomna, bara de har en genomtänkt motivering.