Flexibilitet
och användarinflytande
Av
Jacob Palme, e-post: jpalme@dsv.su.se,
vid forskningsgruppen för CMC
(datorförmedlad kommunikation) vid Institutionen
för data och systemvetenskap vid Stockholms Universitet och
KTH.
Detta
delmoment i kursen genomförs genom att kursdeltagarna diskuterar
med varandra i ett datorstött konferenssystem. Mer information
om detta finns på kursens huvudsida.
Diskutera
följande frågor. Frågorna är kontroversiella,
och det är inget krav att du skall ha samma åsikter som
kursledarna. Intelligenta och tänkvärda synpunkter och argument
önskas, både sådana som talar för den ena och
den andra åsikten.
- Konstruktion
av datorsystem bygger på en modell av den verklighet, som systemen
skall användas i.
- Denna
modell blir i praktiken alltid ofullständig - verkligheten är
alltid mera variabel och nyansrik än den modell man bygger systemen
på.
- Det
är lätt att falla i fällan att konstruera datorsystem
inte på en modell av hur verkligheten är, utan hur den
borde vara. Alltså att man använder datorn som ett hjälpmedel
för att få en verksamhet att fungera på ett önskvärt
sätt.
- Denna
fälla leder lätt till att systemen görs restriktiva,
alltså konstrueras för att begränsa användarnas
variationsmöjligheter. Detta kan jämföras med om man
i en icke-datoriserad verksamhet utfärdar regler och reglementen.
Men skillnaden är att i en icke-datoriserad verksamhet kan berörda
personer lätt avvika från reglerna när de inte fungerar.
I en datoriserad miljö, däremot, kan datorn hindra folk
från att på detta sätt följa reglerna "med
förnuft".
- Ett
viktigt mål för god systemdesign är att motarbeta
sådana tendenser, genom att konstruera system som inte bara
fungerar i den normala eller önskvärda formen av en verksamhet,
utan också fungerar i specialfall och andra variationer i verkligheten.
- Både
användare och systemkonstruktörer kan lätt falla i
fällan att göra datorsystem som är restriktiva i stället
för stödjande. Hur kan man undvika dessa problem vid systemdesign?
- Jämför
användarinflytande genom (a) användare som är experter
på en verksamhet säger hur systemet skall fungera (b) prototyper
prövas av verkliga användare i en verklig användning
och problem och behov antecknas. Vilken av dessa två metoder
kan väntas leda till restriktiva resp. stödjande system.
OBS:
Vid introduktionen och i litteraturen nämns "alkolås"
som ett exempel. Alkolås är dock ett mycket speciellt fall,
och även om man är anhängare av alkolås behöver
man inte annars vara anhängare av att människor styrs av tekniska
prylar. Tidigare kurstillfällen har diskussionen till stor del handlat
om exemplet alkolås. Men att bara diskutera det exemplet innebär
en snedvridning av diskussionen - det handlar om mycket mer än bara
alkolås. Snälla, snälla, diskutera andra frågor
än bara alkolås!
Litteratur:
- Can
computers decide what is right and wrong?
- User
influence on software design may give less good software.
- Software
design - a parable.
Examination:
För
godkänt på kursen krävs att du medverkar i diskussionen
i konferenssystemet regelbundet under kursens två första
veckor med ett flertal väl genomtänkta bidrag. Med "väl
genomtänkta" menas att du inte
behöver framföra de åsikter som lärarna har, utan
att även andra och kontroversiella åsikter är välkomna,
bara de har en genomtänkt motivering.
|