import javax.swing.*;
/**************************************************************
* Applikation som skapar ett objekt av klassen Figur och sedan
* kontrollerar vilken typ av geometrisk figur den representerar
*
* @author Peter Mozelius
* @version 1.01
* Rapportera hittade fel till:
*mozelius@dsv.su.se
**************************************************************/
public class Lektion14 {
public static void main(String[] args) {
String typ;
//skapa en geometrisk figur
String indata = JOptionPane.showInputDialog(
"Hur många hörn ska din figur ha (minst 1)");
int hörn = Integer.parseInt(indata);
if(hörn > 0){
Figur figur = new Figur(hörn);
//en switch-sats kollar vad det blev för figur
switch(figur.visaAntalHörn()) {
case 1:
typ = new String("Figuren är en punkt."); break;
case 2:
typ = new String("Figuren är en linje."); break;
case 3:
typ = new String("Figuren är en triangel."); break;
case 4:
typ = new String("Figuren är en rektangel."); break;
case 5:
typ = new String("Figuren är en pentagon."); break;
case 6:
typ = new String("Figuren är en hexagon."); break;
case 7:
typ = new String("Figuren är en heptagon."); break;
case 8:
typ = new String("Figuren är en oktagon."); break;
default:
typ = new String("Figuren är en polygon.");
}//switch
}//if
else
typ = new String("Antalet hörn måste vara större än noll");
JOptionPane.showMessageDialog(null, typ);
System.exit(0);
}//main
}//Lektion14
/***********************************************
* En liten hjälpklass för Figur-hantering
*
*
* @author Peter Mozelius
* @version 1.01
* Rapportera hittade fel till:
*mozelius@dsv.su.se
************************************************/
class Figur {
private int hörn;
public Figur(int hörn){
this.hörn = hörn;
}//konstruktor
public int visaAntalHörn() {
return hörn;
}//visaAntalHörn
}//Figur