import javax.swing.*; /************************************************************** * Applikation som skapar ett objekt av klassen Figur och sedan * kontrollerar vilken typ av geometrisk figur den representerar * * @author Peter Mozelius * @version 1.01 * Rapportera hittade fel till: *mozelius@dsv.su.se **************************************************************/ public class Lektion14 { public static void main(String[] args) { String typ; //skapa en geometrisk figur String indata = JOptionPane.showInputDialog( "Hur många hörn ska din figur ha (minst 1)"); int hörn = Integer.parseInt(indata); if(hörn > 0){ Figur figur = new Figur(hörn); //en switch-sats kollar vad det blev för figur switch(figur.visaAntalHörn()) { case 1: typ = new String("Figuren är en punkt."); break; case 2: typ = new String("Figuren är en linje."); break; case 3: typ = new String("Figuren är en triangel."); break; case 4: typ = new String("Figuren är en rektangel."); break; case 5: typ = new String("Figuren är en pentagon."); break; case 6: typ = new String("Figuren är en hexagon."); break; case 7: typ = new String("Figuren är en heptagon."); break; case 8: typ = new String("Figuren är en oktagon."); break; default: typ = new String("Figuren är en polygon."); }//switch }//if else typ = new String("Antalet hörn måste vara större än noll"); JOptionPane.showMessageDialog(null, typ); System.exit(0); }//main }//Lektion14 /*********************************************** * En liten hjälpklass för Figur-hantering * * * @author Peter Mozelius * @version 1.01 * Rapportera hittade fel till: *mozelius@dsv.su.se ************************************************/ class Figur { private int hörn; public Figur(int hörn){ this.hörn = hörn; }//konstruktor public int visaAntalHörn() { return hörn; }//visaAntalHörn }//Figur