Exempel på problem och deras lösningar

1 Hur man kontrar: Passivt avståndstagande

Problembeskrivning

Säljaren föredrar att arbeta efter eget huvud och vill ha så lite inblandning av sin chef som möjligt. Säljaren undanber sig hjälp. Resultaten av detta är:

Rekommenderade lösningar

Man försöker hitta en gemensam plattform/referensram så att man har en utgångspunkt för en kontinuerlig utveckling av samarbetet. Detta kan man göra genom att:

2 Hur man kontrar: Personen som inte kunde arbetsrutinerna

Problembeskrivning

Personen har svårt att hantera arbetsrutinerna. Särskilt när det handlar om att dokumentera händelser som t ex att skriva in siffror i Excel- kalkylark. Detta resulterar i:

Rekommenderade lösningar

Man sitter tillsammans med Säljaren och går igenom hur man tar fram rutinerna. När det väl börjar fungera slutar man med detta. Eftersom det rör sig om enkla rutiner bör det räcka med en kort stund för varje rutin.

3 Hur man kontrar: Ovilja att engagera sig i förberedande arbete med kunden

Problembeskrivning

Säljaren vill ogärna engagera sig i förberedande arbete. Man anar att det kan bero på att detta inte ger någon bonus. En annan orsak är att förberedande arbete tar tid och genererar inga påtagliga framsteg vilket kräver en framförhållning och en känsla för kundrelationen för att det skall vara motiverande. Detta resulterar i:

Rekommenderade lösningar

Man gör en aktivitetsplan tillsammans. Denna innehåller regler som bland annat visar att Y% av alla kundbesök måste vara förberedande. För att skapa en konkret grund för detta bör varje säljare börja arbeta med att göra kundprofiler enligt den mall för kundprofiler som tagits fram av säljargruppen..

4 Hur man kontrar: Dålig kunskap om kunden

Problembeskrivning

Säljaren visar att han/hon inte förstått kundens behov. Risken med detta är att kunden känner sig missförstådd. Vilket i sin tur kan resultera i att:

Rekommenderade lösningar

Kontrollera att personen har kunskap om kunden genom att ställa ett antal frågor om vad Säljaren anser om denna kunden

5 Hur man kontrar: Dålig feedback från säljarna

Problembeskrivning

Säljarna undviker att leverera tydliga rapporter. De slarvar eller levererar inga alls. Risken med detta är att:

Rekommenderade lösningar


Om det finns stora svårigheter med ovanstående kan man initiera uppföljningsintervjuer efter alla kundbesök eller tom erbjuda sig att vara med på kundbesöken. Uppföljningsintervjuer bör göras efter samtliga kundbesök. Uppföljningsintervjuerna kan göras samtidigt för alla kundbesök en säljare gjort sedan förra intervjutillfället.

6 Hur man kontrar: Dålig motivation

Problembeskrivning

Säljarna verkar håglösa och omotiverade.

Rekommenderade lösningar

7 Hur man kontrar: Kunden som vill byta säljare

Problembeskrivning

Kunden har formulerat ett markant missnöje med en säljare. Risken finns att kunden inte blir yhelt nöjd även när det finns möjligheter att reda ut ärendet.

Rekommenderade lösningar

Genomför bytet så fort som möjligt