Grundläggande om språk
Ett språk är ett system av ljud eller andra
tecken som gör det möjligt för oss att kommunicera, dvs överföra information
från en person till en eller flera andra. Språket kan bestå av ljud,
skrifttecken, röksignaler, handrörelser eller ansiktsuttryck och det måste
alltid vara möjligt att uppfatta med hjälp av ett eller flera sinnen (Föllesdal
et al, s244).
Det filosofiska studiet av språk delas ofta in i tre delar: syntax, semantik och pragmatik.
Fråga 1.1 - Förklara vad som menas med syntax?
Svar 1.1: Hur
en menings/sats grammatiska uppbyggnad ser ut.
Man kan utifrån ett begränsat
antal ord konstruera oändligt många olika satser med hjälp av grammatiken.
Satser som betyder samma sak kan formuleras på helt olika sätt. Något som beror
på både sociala, geografiska och personliga faktorer.(Föllesdal et al, s246)
Fråga 1.2 - Hur avgör man om en grammatik är
tillfredsställande?
Svar 1.2:
Noam Chomsky (1928-), amerikansk språkforskare, anser att ”en
tillfredsställande grammatik inte bara måste generera den rätta mängden
språkliga uttryck, utan att den även måste generera dessa uttryck på ett korrekt
sätt” (Föllesdal et al, s248).
Med detta menar han att: sätten de olika
uttrycken genereras på, måste återspegla vad uttrycken betyder, hur de faktiskt
genereras i medvetandet hos en som har språket som modersmål osv.
De språkliga uttryckens betydelse, dvs förhållandet mellan språk och verklighet (Föllesdal et al, s251).
Fråga 2.1 - Vad är skillnaden mellan syntax och semantik?
Svar
2.1: Inom syntaxen pratar man om språkets form, dvs dess grammatiska
uppbyggnad, men inom semantiken fokuserar man på språkets betydelse, dvs ordens
förhållande till verkligheten (Föllesdal et al, s251).
Fråga 2.2 - Hur skapas/uppstår mening?
Svar 2.2:
”Meningsteorin” har sitt ursprung i antikens Grekland och huvudidén är att man
skiljer mellan språkliga uttrycks mening (intention), deras referens (extension)
och själva uttrycket (Föllesdal et al, s252).
Mening (intention)
Mening är detsamma som ett ords betydelse, dvs
den mening som skapas när man förstår ett ord eller uttryck.
Exempel: Ordet
häst har en viss betydelse/mening för dig, en betydelse som för allmänheten är
rätt lika. Meningsskapandet ligger till grund för all kommunikation. En person
säger något och yttrandet har en viss betydelse. Förutsatt att man kan språket
så förstår man vad som sägs eller skrivs (Föllesdal et al, s252).
Referens (extension)
Själva föremålet man pratar om.
Exempel:
kan vara en sten, ett träd, en person. Men det kan även vara något abstrakt som
uttrycket fem vilket refererar till ett tal (Föllesdal et al, s252).
Uttryck
Det skrivna ordet. Uttrycket kan i sin tur delas in i tre
delar: satser, generella termer och singulära termer (Föllesdal et al, s253).
Satser: en mening kan bestå av olika typer av satser så som bisatser
och frågesatser.
När det gäller uttryck i den här meningen fokuserar vi på
falska/sanna satser, dvs deskriptiva satser.
Singulära termer: ett ord som refererar till en bestämd sak eller
person.
Den singulära termen fungerar på samma sätt som ett namn
gör.
Exempel: ”Den högsta byggnaden i Västerås”
Generella termer: Refererar inte till en specifik sak eller
person.
Exempel: order katt, refererar inte till en bestämd katt utan det är
en generell term.
Fråga 2.4 - Vad beskriver Ogdens triangel?
Svar 2.4: Charles
Kay Ogden (1889-1957) och Ogdens triangel visar på sambanden för hur mening,
referens och uttryck förhåller sig till varandra (Föllesdal et al,
s253).
Pragmatik är studiet av antydningar, man kan säga en sak men antyda en annan (Föllesdal et al, s265).
Fråga 3.1 - Pragmatik kan studeras inom tre olika områden
vilka?
Svar 3.1:
Studie av
kommunikationssituationer
Studerar språklig kommunikation som en speciell
kollektiv handling. Det man vill uppnå med kommunikation är att man som regel
strävar efter att förstå varandra och uppnå eller uträtta något genom det som
sägs (Föllesdal et al, s265).
Studiet av olika typer av talhandlingar
De många olika sätt språket
kan användas på. En sats som ”Det är kallt här” kan användas i flera olika
ändamål. Semantiskt är det en beskrivning av temperaturen. Men den kan användas
som en uppmaning att stänga fönstret etc (Föllesdal et al, s268).
Indexikala uttryck
Ord som ”nu” och ”jag” som ändrar referens från
en situation till en annan. Det problematiska med dessa ord är vilken mening de
har och vad de refererar till (Föllesdal et al, s272).