Experiment

Kapitel 3 ur A. F Chalmers



1 Experiment vs Observation

Experiment är en metod inom vetenskapen med vars hjälp man kan se samband genom att studera relationen mellan orsak och verkan. Med hjälp av samband kan hypoteser ställas, påståenden formas och slutsatser dras vilket bidrar till ny kunskap så att vetenskapen vidareutvecklas. Då vetenskapen ska vara baserad på objektiva fakta så är det viktigt att det är relevanta fakta som ligger till grund för den kunskap man vill uttala sig om.

Observation är ett sätt att samla fakta på men enligt Chalmers så räcker det inte med att se. De fakta som fås vid observation anses inte tillförlitlig då de tenderar att vara bundna till observatörens upplevelser, kunskap och erfarenhet. Detta gör att de fakta som fås vid observation inte anses vara tillräckligt relevanta, det vill säga inte tillräckligt objektiva för att utgöra vetenskaplig kunskap. Experiment däremot anser Chalmers vara en mer lämplig metod därför att experimentsituationen i viss mån är kontrollerbar samt att den är mer teoribunden än observationen. Inom naturvetenskapen är experiment i större utsträckning förbundet med (vilar på) teori än vad samhällsvetenskapen gör.  

 

Fråga 1.1: Varför anser Chalmers att observation inte är en lika lämplig grund för vetenskapliga fakta jämfört med experiment?

 

Svar 1.1: Därför att observation i större utsträckning har en tendens att grunda sig på observatörens tidigare erfarenheter, kunskaper och upplevelser. Observatören konnoterar på det ena eller andra sättet det han ser och därmed anses giltigheten av observationen inte tillämpbar inom vetenskapen eftersom den saknar objektivitet och teoretisk bakgrund.

(Chalmers svenska upplagan s 41-50)

 

 

Fråga 1.2: Vad är skillnaden mellan relevant fakta och fakta?

 

Svar 1.2: Chalmers menar att vetenskapen ställer frågorna och att experiment besvarar dem. Varje område inom vetenskapen bestämmer själv vilka fakta som anses relevanta (vilka frågor som ska ställas) och det görs utifrån den position i utvecklingen som området befinner sig i. Skillnaden ligger då i att relevant fakta bidrar till områdets vidare- utveckling och skapandet av ny kunskap. (Chalmers s 27-28)

 

Fråga 1.3: Varför utför man experiment?

 

Svar 1.3: För att man vill kunna se samband mellan orsak och verkan som gör det möjligt att dra slutsatser. Experiment ger möjligheten att i viss mån kontrollera situationen man vill undersöka, exempelvis genom att utföra experiment i laboratorium som då får motsvara en del av verkligheten eller genom att en grupp människor får utgöra en population. Enligt Chalmers får man genom experiment möjlighet till att skapa uppfattningar om faktorers betydelse och omfattning inom det man undersöker.

(Chalmers s 28)          

 

2 Variabler och dess betydelse

 

Kärnan i experiment är att fånga in fakta mellan orsak och verkan för att få underlag till att kunna dra slutsatser. Varje vetenskapsområde bestämmer utifrån sin position inom forskningen vad som utgör just de relevanta fakta som är nödvändig och lämplig för områdets utveckling. En viktig beståndsdel i experimentsituationer är de variabler som man inkluderar. De bör vara representativa för att kunna ge effekt inom det man undersöker.

 

Vid ett medicinskt experiment vill man exempelvis ta reda på vilken effekt ett nytt läkemedel mot högt blodtryck har. Det blir då viktigt att ha en grupp ”en population” som utgörs av både män och kvinnor med normalt och högt blodtryck.

Gruppen delas (utan deras vetskap) upp i en experimentgrupp och en testgrupp. Den första gruppen bestående av män och kvinnor med normalt och högt blodtryck får äta det läkemedel man vill testa. Den andra gruppen bestående av personer med samma kriterier får till skillnad från den förra äta sockerpiller. Både innan, under och efter experimentets gång har man mätt personernas tryck för att se om och hur förändringarna ser ut. Förhoppningsvis kan man nu efter avslutat experiment uttala sig om läkemedlets effekt. Hur har experimentgruppen påverkats? Har de personer med högt tryck fått bättre, sämre eller oförändrade värden, ser man skillnader i värden mellan män och kvinnor, har de personer med normalt tryck fått biverkningar och så vidare?

Genom att jämföra experimentgruppens värden med testgruppens kommer man närmare frågan om vilken effekt läkemedlet har.            

 

Att ta fram variabler inför experiment kännetecknas enligt Chalmers av stort förarbete i att ta fram dem och planera utförandet men också av teoretisk kunskap (know-how) inom området.

 

Fråga 2.1: Varför är det viktigt att inkludera representativa variabler när man utför experiment?

 

Svar 2.1: En variabel är en egenskap som ingår i experimentet man utför och man antar att egenskaper påverkar. I exemplet ovan så utgör man, kvinna, högt blodtryck och lågt blodtryck de egenskaper man tror är viktiga (relevanta) för att uttala sig om läkemedlets effekt. Representativa variabler bör öka sannolikheten att uppnå tillförlitliga resultat och chanserna till att kunna dra slutsatser.     

(Chalmers s. 29-38)

 

 

 

3 Utveckling och ifrågasättandet av experiment

 

Att kontinuerligt forma hypoteser och påståenden genom experiment bidrar till den vetenskapliga utvecklingen och varje nytt experimentresultat utgör en mer tillförlitlig och stringent bas än dess föregångare. Orsaker till att gamla teorier och påståenden förkastas beror bland andra på nya tekniska möjligheter och ny teoretisk förståelse. Jag förstår det som att den vetenskapliga utvecklingen ska ses i ljuset av det teoretiska sammanhanget och samhällsutvecklingen.

 

Till sist ifrågasätter Chalmers experiment och undrar om det verkligen kan utgöra grunden för vetenskaplig kunskap. Trots att experiment är arrangerbara och kontrollerbara så kan det vara svårt att ha kontroll över alla ingående variabler och även helt säkert veta att de variabler som ingår verkligen är relevanta. Detta gör det lätt att navigera fel och få otillförlitliga resultat i det som undersöks. Han ser också att experiment och teori ingår i en relation och utgör ett slags förbund med varandra. Han använder uttrycket circular argument och förklarar att det uppstår då teorier härleds från experiment.

I ett försök att tydliggöra resonemanget förstår jag det som att vetenskapen riskerar att hamna i ett ”dödläge” då man i experimentsituationer vänder sig till teorierna för att få bekräftelse och tvärtom så vänder man sig till experiment när man vill bekräfta teorin. Experimentets uppgift i att föra vetenskapen framåt och vara det ”bevismaterial” vid eventuella tvister mister därmed sin funktion.

Utifrån denna risk menar Chalmers att experiment trots allt är ett meningsfullt sätt att få fram kunskap på och som bidrar till framtagandet av nya teorier. Det som är viktigt att inse är att resultaten från experiment inte kan formas till att passa en teori utan det som styr både experimentets och teorins formande är den verkliga världen och den världsliga ordningen.

 

 

Fråga 3.1: Vilken är drivkraften bakom den vetenskapliga utvecklingen?

 

Svar 3.1: Både sammanhanget inom vetenskapsområdet och samhällsutvecklingen bidrar till framåtskridande. Tillsammans utgör dem den helhet ur vilken framsteg bör förstås.

(Chalmers s.31-37)

 

 

 

 

 

Fråga 3.2: Vilka nackdelar tar Chalmers upp i samband med experiment?

 

Svar 3.2: Svårigheten med att kontrollera variabler som gör det lätt att navigera fel samt hans begrepp Circular argument som rör relationen mellan experiment och teori. 

(Chalmers s 38-40)

 

 

 

 


Referenser:

Chalmers, A.F. (2000). What is this thing called science? Open University Press.
Chalmers, A.F. (1999). Vad är vetenskap egentligen? Nora: Bokförlaget Nya Doxa.

Esiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena. (2003). Metodpraktikan-konsten att studera samhälle, individ och marknad Norstedts Juridik.