The Bayesian approach (Kapitel 12)
A.F. Chalmers
Bayesianska Teorem
Bayesianer är de, en grupp av filosofer, som tycker att något i
vetenskapsvärlden har gått snett och har försökt att sätta detta till rätta. De
kallas för Bayesianer eftersom deras synsätt är baserat på ett teorem i
sannolikhetens teori, bevisad av den brittiska matematiker Thomas Bayes (1706
–1761)[1]. Bayes Teorem är en matematisk formel, den används för att beräkna
betingasannolikhet (conditional probability). Denna sannolikhet avser
sannolikheten för en händelse (B) under förutsättningen (betingelsen) att
händelsen A har inträffat. Detta betecknas P(B|A).[2]
Detta
motiveras med ett exempel:
Låt oss säga att vi har en påse med kulor: fyra
röda och tre vita. Man ska dra slumpviss först en kula, sedan ytterligare en
kula till. A = en händelse, "röda kula i första dragningen" och B
= en händelse, "vit kula i andra dragningen". Sannolikheten för A
betecknas P(A)=4/7.
Sannolikheten för B under betingelsen
A är P(B|A)=1/2 eftersom om A har inträffat återstår sex
kulor utav 3 är vita.
Bayes teorem är ett teorem som tilldelar hur
sannolikheterna är föränderliga vid inträffande av ett nytt bevis. Den handlar
om relativa sannolikheter, sannolikheter till påståenden som är avhängiga på
beviset som bär dessa påståenden med sig. I vetenskapliga kontext gäller saken
att visa hur ska tillskrivas sannolikheter till teorier eller till hypoteserna
med användning av ett bevis. (Chalmers, 1999, s 175).
Bayesianska
ansatsen utmärks av att det är orimligt att tillskriva NOLL sannolikhet till en
väl beprövad teori. Därmed sökte de ett slags av ”induktiv inference” som ska
utföra icke-noll sannolikheter till dem på så sätt så kan undvika de problem som
induktiva argumentationerna för med sig. I boken t. ex. tar upp Chalmers ett
exempel där vetenskapsmännen hade använt sig av Newtonska teorier. Denna teori
har falsifierat ett antal gånger inom vetenskapen enligt Popperiansk
uppskattning. Så, Bayesianer ville kunna visa hur och varför en höggradig
sannolikhet kan vara tillskriven till Newtonsk teori när detta används för att
kalkylera såsom himlakroppar, kometer.(Chamers, 1999)
Ett teorem är en
matematisk sats; en sanning inom ett formellt system eventuellt under antagandet
av vissa grundsatser. Ett teorem kan vara en logisk konsekvens av grundsatser.
Med annat ord är teorem ett påstående som är sant under antagandet att
grundsatserna är sanna. Mängden av alla teorem bildar en teori [3].
Fråga 1.1: Förklara Bayes teorem med ett exempel?
Svar 1.1:
Bayes teorem (sats): P(h/e) = P(h).P(e/h)
P(e)
I Bayes teorem utgår man från händelser (orsaker)
h som har okända sannolikheter på förhand (prior probability) som
betecknas P(h).
Händelserna resulterar information som används som
ett bevis i formeln e med kända betingade sannolikheter,
P(e|h).Detta betecknar sannolikheten som är tillskriven för ett bevis på
ett antaganden där hypotesen är felfri. Denna faktor kan ha 1 som ett högst
värde om beviset (e) följer från hypotesen (h) och minsta värdet som 0 om
det saknas beviset (e) som följer från hypotesen. När värdet är 1 det tas för
givet att hypotesen (h) är antagen i anslutning till den tillgängliga
bakgrund av erfarenhet eller information.
Med användning av formeln för
betingade sannolikheter kan man beräkna sannolikheten för en given orsak när
beviset e är känd. Detta kallas för sannolikhet på efterhand
(posterior probability) och betecknas P(h|e).
Sannolikheten
till beviset betecknas P(e) när det saknas antaganden om sanning för en
hypotes.Denna formel visar hur sannolikheten ändras för en hypotes till ett nytt
när ett nytt bevis tillkommer.
Exempel:
I en population består
arbestkraften av 40% grundskolutbildning, 50% studentexamen och 10%
högskolexamen. Arbetslösheten är 10% för grundskolutbildade, 5% för
studentexaminerade och 2% för högskolexaminerade.
Om en person vääljs
slumpviss inom populationen och är arbetslös, vilken är sannolikheten att
han/hon har högskolexamen.
A=personer är arbetslös
G=personer har grundskolutbildning
H=personer har högskolexamen
S=personer har studentexamen
Sannolikheten på förhand
för, då man inte vet ännu om den valda personen är arbetslös eller ej,att
personen har högskolexamen är P(H)=0,10.
prior
sannolikheter:
P(G) =0,40 P(S)=0,50
P(H) =0,10
betingade
sannolikheter:
P(A|G)=0,10 P(A|S)=0,05 P(A|H)=0,02
P(A) 0,067
Bayes
teorem är svaret till posterior sannolikhet för att personen har
högskolexamen, efter när man får veta att den valda personen är
arbetslös:
P(H/A) =
P(H).P(A/H)
P(A)
=
0,10 *
0,02
0,067
=
0,030
Fråga 1.2: Bayesiansk slutledningsteori brukar beskylls för att
vara subjektiv, varför?
Svar 1.2: Bayesiansk slutledningsteori
beskylls för att vara subjektiv därför att bland all befintlig erfarenhet som
måste beaktas finns naturligtvis den subjektiva uppfattningen av situationen.
Följande exempel kan förklaras frågan: Vid ett underhållningsprogram utmanas
publiken att delta i en tävling som går ut på att vinna en resa. Det finns tre
rutor på tavlan; en resebiljett och två resekataloger bakom rutorna. Om det
bakom den valda rutan finns en resebiljett då spelaren vinner en resa för två
personer. De andra rutorna med resekataloger är som ett tröst pris.
Tävlingsledaren leder programmet genom att öppna en av rutorna som har en
resekatalog oavsett vilken ruta spelaren har pekat på från början. Då vid det
här laget erbjuder han den tävlande att hålla fast vid sitt ursprungliga val
eller byta och välja någon annan som är oöppnad. Vill bara förtydliga att
spelaren inte får se det som finns bakom rutorna först efter sitt slutgiltiga
beslut. Han/hon ser bara den som tävlingsledaren väljer på, vilket är alltid en
resekatalog! Frågan är: kan den spelaren öka sin chans att vinna resan genom att
byta ruta? Med Bayes teorem kan man visa att det beror på hur den tävlande
subjektivt bedömer situationen. (Chalmers, 1999, s 177-179).
1)Om den
tävlande uppfattar tävlingsledaren som en elak typ då naturligtvis han/hon
förlorar sin chans till vinsten genom att byta ruta, då när han hade valt
vinstrutan.
2)Om den tävlande tror att tävlingsledaren är en snäll typ och
hans erbjudandet gäller om spelaren valt en resekatalog så vinner han/hon resan
genom att byta rutan.
3)Om den tävlande tror att tävlingsledaren väljer
rutan slumpmässigt utan att ha någon avsikt att hjälpa spelaren för att vinna,
då spelar ingen roll om han/hon byter ruta eftersom chansen till den slutligt
valda vinst rutan förblir densamma.
Fråga 1.3: Bayesianerna är oeniga
sinsemellan ifrågan om sannolikheternas involvering och därför är de uppdelade i
två divisioner: den ”objektiv” och ”subjektiv” bayesianer. Vad är det för
argumentation som ”objektiv” bayesianer har till detta?
Svar 1.3:
För de vetenskapsmän som söker en objektiv värdering på vetenskapen anses
denna subjektiva övertygelse en missräkning för att förstå vetenskapliga
resonemanger. Enligt ”objektiv” bayesianer sannolikheterna representerar
sannolikheter som rationella föregångarna bör skänka till i ljuset av den
objektiva situation. Chalmers förklarar detta med ett hästtrav exempel, när
spelarna konfronteras med en lista över tävlande hästar utan att få ytterligare
information om hästarna. Sedan beroende på några likgiltighets principer den
enda rationella sättet för att tillskriva sannolikheter till rimlighet för varje
hästs vinst är att distribuera sannolikheter jämt bland hästarna. När man väl
har denna "objective" prior sannolikheten för att börja med då Bayess sats
föreskriver hur sannolikheterna modifieras med hjälp av den nya beviset/fakta.
Problemet för de "objektiva" bayesianer är frågan hur kan tillskrivas ett
objektiv prior probabilities till hypoteserna.
Men subjektiv bayesian
anhängarna påstår att den Bayesianska teorin grundar en objektiv teori för en
vetenskaplig slutsats. Den givna prior probability i Bayess teorem
föreskriver på ett objektivt sätt vad den nya sannolikheten, posterior
probability, får vara utifrån det sista nya bevisets antagning i beräkningen
för det nya. (Chalmers, 1999, s 178).
Fråga 1.4: Det verkar att det
är ett hinder att anse att det är nödvändigt att bedöma rimligheten för ett
bevis (e) i ljuset för alla hypoteser hellre än en hypotes, varför är detta ett
hinder?
Svar 1.4: I Detta verkar att det är ett hinder eftersom
ingen vetenskapsman kan befinna sig i ett läge att veta alla möjliga
alternativen till en hypotes, speciellt om detta ska inkludera alla hypoteser
som inte har uppfunnits än. Sannolikheterna i Bayesian kalkylering presenterar
personliga sannolikheter, det vill säga sannolikheter som tillskriver olika
antaganden. Så, värdet för sannolikheten till ett viss bevis för att bli sant i
ljuset av alternativen till en hypotes beslutas av en vetenskapsman utifrån vad
han vet om (vilket utesluter de hypoteser som är ej uppfunna än). (Chalmers,
1999, s 186-187)
Fråga 1.5: Visa genom ett exempel hur viktigt är det
prior probability aspekten i Bayesian teori?
Svar 1.5: I Bayesian
teori beräkningen av prior och posterior sannolikheterna är en viktig aspekt som
sker på en bakgrund av antaganden som tas för givet. När man resonerar
rationellt måste man ta med i beräkningen all information man har om situationen
och liknande situationer i det förgångna. Sannolikheter kalkyleras mot den
bakgrunden av den tänkbara kunskapen. Till exempel på vad sätt en
explosionsmotor kan sluta att fungera vet oftast den som konstruerat den mycket
bättre än vad en mängd tester och statistiska beräkningar kan leda till. Denna
kunskap ska tas med i beräkningen. Popper kallade detta för kunskapsbakgrund.
(Chalmers, 1999, s 176).
Fråga 1.6: Vad betyder det när det sägs att
det inte finns ”rätt” sannolikhet?
Svar 1.6: I den bayesianska
tolkningen ses sannolikheten för att en händelse ska inträffa som ett mått på
hur troligt en person bedömer att händelsen kommer att inträffa. Sannolikheten
för en händelse beror alltså på graden av information, vilket i sin tur gör att
olika personer kan uppskatta olika sannolikheter för samma händelse. Detta
synsätt innebär att det inte finns någon ’rätt’ sannolikhet utan att
sannolikheten beror på vem som gör uppskattningen utifrån kunskapen och
händelsen vid det angivna situation.(Chalmers, 1999, s 187-192).
Referenser:
Chalmers, A.F. (1999). What is this thing
called science? Open University Press.
1)
http://www.york.ac.uk/depts/maths/histstat/bayesbiog.pdf
2)
http://www.cim.mcgill.ca/~friggi/bayes/bayesrule/
3)
http://www.all2know.com/sv/wikipedia/f/fo/formellt_system.html