A
Innehållsförteckningen
1. Finns
det några rubriker som innehåller för lite eller svårbegriplig information
2. Kan
läsaren få en överblick av hela uppsatsen genom att läsa innehållsförteckningen
3. Visar
innehållsförteckningen att uppsatsen är balanserad, d v s finns det ett lämpligt antal relevanta
underrubriker i varje kapitel.
B
Sammanfattning/Abstract
1. Finns
bakgrunden, motiven till problemställnignen, problemställningen, presenterade i sammanfattningen
2. Finns
metoden, resultaten och slutsatserna presenterade i sammanfattningen
3. Är
sammanfattningen tillräckligt utförlig och tydlig
C
Kopplingen: Motiv till problemställning – Problemställnig – Metod - Datainsamling - Slutsatser
1. Går
det att urskilja de olika delarna Motiv till problemställning – Problemställning – Metod - Datainsamling
- Slutsatser vid en översiktlig granskning av uppsatsen utan att behöva läsa hela uppsatsen
2. Finns
en tydlig röd tråd mellan delarna Problemområde – Syfte – Metod - Datainsamling - Slutsatser
3. Förefaller
resonemangen i denna röda tråd logiska
D
Finns det verkligen ett bidrag
1. Förefaller
det som sammanfattningen av bidraget i slutkapitlet verkligen är ett nytt bidrag eller finns det misstankar
om att liknande resultat redan finns på andra ställen
2. Är
uppsatsen färdig eller behöver författarna utveckla arbetet mer så att det framkommer att
det finns ett distinkt konkret bidrag
3. Är
kopplingen mellan empirin och bidraget tydlig
4. Har
författaren tydligt definierat vem som har nytta av bidraget.
5. Har
författaren tydligt definierat när, var och hur
bidraget kan
användas
6. Har
författaren visat att det finns sakliga skäl för att tro att bidraget har en potential till att
vara användbart
E
Referens till teorier
1. Finns
referenser till externa verk eller referenser till författarnas antaganden i teorikapitlet
2. Är
referenslistan fullständig och enhetlig