IP4 - Tennis - Henrik Johansson

Pong var det första tv-spel jag kom i kontakt med i slutet av 70-talet, ett under av interaktivitet där två personer kunde styra sina racketar med var sin ratt. Förtjusningen har aldrig lämnat mig och nu har jag implementerat en RMI-baserad server-client variant, benämnd tennis, till stort nöje för mig själv.

Funktionalitet

Systemet består av tre program:
TennisServer
Tar emot begäran om spel från klienter och parar allteftersom ihop dessa två och två i matcher. Under matchernas gång tas begäran om racketförflyttningar emot från klienter. Servern beräknar bollbanor, racketpositioner och poäng.
Tennis
Kienten, som har en grafisk representation av tennisplanen samt vidarebefordrar användarens racketförflyttningar till servern.
AutoTennis
En klient som spelar tennis automagiskt, ett utmärkt alternativ för den som saknar en spelkompis. AutoTennis spelar trots sin enkla implementation överraskande startk.

Användarmanual

TennisServer

TennisServer

Beroenden

Om TennisServer skall kunna spara de inställningar som serverskötaren gör krävs JDOM

Tennis

Tennis-klienten />

AutoTennis

AutoTennis-klienten />

Trevliga utökningar

API

api

Nerladdningar

TennisServer.jar
Tennis.jar
AutoTennis.jar