Gustav Petersson

Inlämningsuppgifter

Uppgift1

Första uppgiften var att skapa denna portfolion. Jag kom igång väldigt sent med uppgiften då vi hade två paralella kurser och inlämningar med hårdare deadlines. Jag har löst denna uppgiften främst genom w3schools tutorials, men har även testat mig fram med olika tips jag fått från nätet. Valet av teckensnitt var rätt slumpmässig, kollade igenom vilka som trendade på fonts.google.com och valde därefter två stycken som jag tyckte passade bra tillsammans. En med serfier och en utan.

Uppgift3

Uppgift 3 innebar att göra en Quiz, det var ganska straight-forward då vi fick instruktioner som beskrev ganska noggrannt hur man skulle gå tillväga. Jag följde dessa instruktioner till stor del och ändrade främst i CSS och la in lite egna bilder som jag tyckte var fyndiga.

Uppgift5

Uppgift5 var att bygga ett enklare matematikspel där man fick i mitt fall välja mellan Addition, subtraktion , multiplikation och division genom att klicka på såkallade radioknappar. Talen som skulle räkna med slumpades fram och man fick en textruta att skriva sitt resultat i. Resultatet jämfördes sedan i en funktion mot det rätta talet och utifrån hur man svarade fick man feedback om det var rätt eller fel.

Projekt

I Projektuppgiften fick vi ett par olika teman att välja emellan. Vi valde att göra ett historieinriktat spel med fokus på Svensk medeltid. Spelet vi gjorde var inspirerat av Backpacker som kom i mitten på 90-talet. Målgruppen till spelet blev barn i mellanstadieålder, eftersom man lärde sig om medeltidhistoria kring den åldern i skolan.
Från början hade vi ganska separata ansvarsområden i grupparbetet, men ganska tidigt märkte vi att vi bäst löste alla de problem som uppstod om vi hjälptes åt. Jag arbetade dock huvudsakligen med att skapa de små mini-gamesen som vi hade i spelet. Vilket innebar en frågesport och ett lite mindre bildquiz som var baserat på informationen man lärde sig under spelet gång.
Trots att vi var fyra stycken designers som arbetade tillsammans så är jag nöjd med vad vi åstadkom, vi fick skrota en del idéer då dessa var svåra att förverkliga i den canvasmiljön vi valt att arbeta i, där bilder hela tiden ritades upp över varandra. I efterhand hade vi nog inte valt denna approach, men i brist på tid blev vi tvungna att göra det bästa av situationen.