32 FR]GOR OM URVAL I STORA INFORMATIONSM[NGDER I forskningsprojektet "Intelligenta Filter", vid Institutionen f|r Data- och System Vetenskap (DSV) vid Stockholms Universitet, {r vi intresserade av filtrering av stora informationsm{ngder. Med filtrering menar vi att ta fram information som {r viktig eller ta bort information som inte {r viktig. Syftet med detta fr}geformul{r {r att f} f|rst}else f|r hur m{nniskor v{ljer ut information och om behov av filtreringsst|d finns. Detta fr}geformul{r inneh}ller 32 fr}gor. Varje fr}ga har olika svarsalternativ d{r en eller fler svarsalternativ kan markeras, ibland finns en kommentarrad d{r du kan skriva fritt. Vi ber{knar att det kommer ta cirka 20 minuter att besvara alla fr}gor. Alla svar behandlas konfidentiellt. Vid eventuell publicering av resultat kommer data att presenteras gruppvis och inte per individ. Ditt svar returnerar du enklast genom att s{nda det som brev till alz@dsv.su.se. Om du vill returnera svaret i pappersform s{nder du ditt svar till: Ann Lantz Institutionen f|r Data- och SystemVetenskap Electrum 230 164 40 Kista Enk{ten g}r ocks} att fylla i med hj{lp av Mosaic eller n}gon annan WWW-klient som kan hantera formul{r. Adressen till enk{ten (URL:en) {r 'http://www.dsv.su.se/~fk/if_Doc/enkat.if.html'. Om det {r n}gonting du vill fr}ga, kontakta g{rna Ann Lantz telefonnummer: 08-16 16 75 elektronisk post: alz@dsv.su.se eller Fredrik Kilander telefonnummer: 08-16 16 02 elektronisk post: fk@dsv.su.se ------------------------------------------------------------------------- 1. Inom vilken verksamhet arbetar du? _ Privat f|retag. _ Kommunal verksamhet. _ Landstinget. _ Statligt verk. _ Universitet och h|gskola. _ Gymnasieskolan. _ Grundskolan. _ Annat, n{mligen: Kommentar: 2. Beskriv dina huvudsakliga arbetsuppgifter. 3. Jag anv{nder huvudsakligen f|ljande dator: _ PC (DOS), _ PC (Windows), _ Macintosh, _ arbetsstation till UNIX, _ terminal mot centraldator, _ annat, n{mligen: Kommentar: 4. Vilket elektroniskt postsystem anv{nder du? _ mail _ Mailstrom _ Eudora _ Pine _ Annat, n{mligen: Kommentar: 5. Hur l{nge har du anv{nt elektronisk post? 6. Hur ofta g}r du in i brevsystemet? 7. F|rs|k att skatta i vilken utstr{ckning du erh|ll och s{nde privat post (post riktad till en person) och distributionslistor (post riktad till fler personer, kan s{ndas till brevl}da men ocks} till konferenser) senast du var inne i brev-konferens-systemet. Markera p} linjen nedan med ett S f|r det antal du S{nde och med ett E f|r det antal du Erh|ll. Privat post ---------------------------------------------- Distributionslistor 8. Hur m}nga distributionslistor {r du med i f|r ditt arbetes skull? 9. Hur gjorde du f|r att v{lja ut information som du erh|ll via distributionslistor och som skulle l{sas direkt? _ L{ste i den ordning de presenterades. _ Valde ut beroende p} vem som s{nt texten. _ Valde ut beroende p} vad jag trodde texten handlade om ({rendemeningen). _ Valde ut beroende p} hur l}ng texten var. _ Annat, n{mligen: Kommentar: 10. Vad gjorde du, i l{ssituationen, med den information som du erh|ll via distributionslistor som du valde att INTE l{sa direkt? _ Ignorerade. _ Markerade som l{sta. _ Sparade, n{mligen: _ Annat, n{mligen: Kommentar: 11. Hur gjorde du f|r att l{ttare kunna hitta det du sparat fr}n distributionslistor? ----------------------------------------------------------------------------- Nu har du besvarat ett par fr}gor om din anv{ndning av datorer och av elektronisk post. Nu f|ljer fr}gor mer specifikt om konferenssystem. 12. Vilket konferenssystem anv{nder du? _ Usenet News. _ KOM. _ Lotus Notes. _ First Class. _ Internt konferenssystem, n{mligen: _ Annat, n{mligen: Kommentar: 13. Hur l{nge har du anv{nt konferenssystem? 14. Hur ofta g}r du in i konferenssystemet? 15. N{r man vill anv{nda vissa konferenssystem (t ex Usenet News) m}ste man f|rst starta en nyhetsl{sare f|r att komma }t informationen i systemet, vilken nyhetsl{sare anv{nder du idag? _ rn. _ Gnus (Gnu Emacs). _ tin. _ mxrn. _ Mosaic. _ Annat, n{mligen: Kommentar: 16. Vilket eller vilka hj{lpmedel i din nyhetsl{sare anv{nde du senast du var inne i konferenssystemet? 17. Hur m}nga m|ten prenumererar du p} f|r ditt arbetes skull? 18. Till vad anv{nde du fr{mst konferenssystemet senast du anv{nde det? _ F|r att s|ka efter speciell text. _ F|r att h}lla mig ajour inom ett specifikt omr}de. _ Annat, n{mligen: Kommentar: 19. Vad gjorde du senast gick in i konferenssystemet? _ L{ste inl{gg. _ St{llde egna fr}gor till ett speciellt m|te. _ Skickade kommentarer till diskussioner i m|ten. _ Skickade privata kommentarer till inl{ggsskribenter. _ Skickade privata fr}gor till inl{ggsskribenter. _ Annat, n{mligen: Kommentar: 20. Hur m}nga inl{gg l{ste, skummade respektive s{nde du senast du anv{nde konferenssystemet? Jag l{ste cirka inl{gg. Jag skummade cirka inl{gg. Jag s{nde cirka inl{gg. Kommentar: 21. Hur gjorde du f|r att v{lja ut vilka inl{gg du skulle l{sa? Om flera alternativ markeras, f|rs|k kommentera om alternativen anv{nds vid speciella tillf{llen. Att jag valde ut inl{gg f|r l{sning berodde p}: _ den ordning inl{ggen presenterades, _ avs{ndaren av inl{gget, _ vad jag utifr}n {rendemeningen trodde att inl{gget handlade om, _ nyckelord i sj{lva texten. _ hur l}ngt inl{gget var, _ hur mycket citerad text som fanns i inl{gget, _ om inl{gget var v{lskrivet och v{lstrukturerat, _ den m{ngd syntaktiska tecken och versaler inl{gget inkluderade, _ det spr}k inl{gget var skrivet p} (ex engelska, tyska), _ den genre som texten h|rde till (ex vetenskaplig text), _ om inl{gget var markerat som fr}ga, _ om inl{gget var ett svar p} en fr}ga, _ var inl{gget var placerat i en "kommentarskjedja", _ m|nstret i inl{ggets fot, _ annat, n{mligen: Kommentar: 22. Vad gjorde du med de inl{gg du hittade och fann intressanta? _ L{ste. _ Sparade. _ Skickade vidare till annan person. _ Skrev ut p} papper. _ Annat, n{mligen: Kommentar: 23. Hur gjorde du f|r att undvika inl{gg du inte ville l{sa? Om flera alternativ markeras, f|rs|k kommentera om alternativen anv{nds vid speciella tillf{llen. F|r att undvika inl{gg jag inte ville l{sa anv{nde jag: _ den ordning inl{ggen presenterades, _ avs{ndaren av inl{gget, _ vad jag utifr}n {rendemeningen trodde att inl{gget handlade om, _ nyckelord i sj{lva texten, _ hur l}ngt inl{gget var, _ hur mycket citerad text som fanns i inl{gget, _ om inl{gget var v{lskrivet och v{lstrukturerat, _ den m{ngd syntaktiska tecken och versaler inl{gget inkluderade, _ det spr}k inl{gget var skrivet p} (ex engelska, tyska), _ den genre som texten h|rde till (ex vetenskaplig text), _ om inl{gget var markerat som fr}ga, _ om inl{gget var ett svar p} en fr}ga, _ var inl{gget var placerat i en "kommentarskjedja", _ m|nstret i inl{ggets fot, _ annat, n{mligen: Kommentar: ----------------------------------------------------------------------------- Man kan t{nka sig att ett datorprogram skulle kunna g} in och hj{lpa dig ta fram de inl{gg som {r av intresse f|r dig utifr}n t ex nyckelord som finns i inl{ggens {rendemening. Man kan ocks} t{nka sig att maskinen kan ta bort vissa inl{gg s} du aldrig beh|ver se dem. Exempel p} s}dana inl{gg kan t ex vara de med en text som lyder "Detta {r bara ett test, hoppa |ver!", eller t ex text med viss l{ngd. (24. Denna fr}ga har strukits fr}n enk{ten.) 25. Vad skulle du vilja f} hj{lp med att filtrera fram? _ Vissa inl{gg ur alla m|ten i hela systemet. _ Alla inl{gg ur de m|ten jag prenumererar p}. _ Vissa inl{gg ur de m|ten jag prenumererar p}. _ Alla inl{gg ur de m|ten jag INTE prenumererar p}. _ Vissa inl{gg ur de m|ten jag INTE prenumererar p}. _ Har inget behov av filtrering. _ Annat, n{mligen: Kommentar: 26. H{nder det att du l{ser inl{gg du helst aldrig hade velat se? F|rs|k att ge exempel p} s}dana inl{gg och beskriv vad som {r karakteristiskt f|r dessa. Kommentar: 27. F|r att f} hj{lp med att f} intressanta inl{gg eller f|r att slippa se inl{gg du inte vill l{sa, skulle du kunna t{nka dig att assistera systemet genom att: _ po{ngbed|mma genoml{sta inl{gg genom att ge t ex en siffra mellan 1 till 10. _ skatta ett inl{gg som bra eller d}ligt. _ skriva nyckelord i {renderaden. _ skriva egna regler f|r urval av inl{gg. _ l}ta systemet ta del av din anv{ndarprofil. Kommentar: ---------------------------------------------------------------------------- I vissa av ovan givna exempel kr{vs det att maskinen och m{nniskan f|r en dialog. Ibland beh|ver maskinen veta mer om m{nniskan och ibland vill m{nniskan {ndra eller f} veta varf|r maskinen gjort n}gonting speciellt. 28. Hur vill du att dialogen mellan dig och maskinen ska fungera? _ Maskinen talar hela tiden om vad den g|r. _ Maskinen g}r in och fr}gar mig om saker ibland. _ Jag fr}gar eller instruerar maskinen vid behov. _ Maskinen ska sk|ta sig sj{lv utan att vidtala mig. Kommentar: 29. Vilka m|jliga l|sningar till ett eventuellt |verfl|d av elektroniskt distribuerad information kan finnas? _ Att f} en |verblick |ver hur informationen {r upplagd. _ Att veta var man ska hitta information n}gonstans. _ Att kunna s|ka manuellt i informationsm{ngder. _ Att kunna s|ka maskinellt i informationsm{ngder. _ Att f} hj{lp att filtrera fram den information som {r viktig f|r mig. _ Att f} hj{lp att filtrera bort den information som jag inte vill ta del av. _ Annat, n{mligen: Kommentar: 30. Hur viktigt {r det f|r dig att ta del av den information som finns i konferenssystem? Inte alls viktigt ------------------------------------ Mycket viktigt Kommentar: 31. Hur mycket tid hade du till ditt f|rfogande senast du anv{nde ett brev- eller konferens-system? Alldeles f|r lite tid ----------------------------------- Tillr{ckligt med tid. 32. M}nga av de ovan st{llda fr}gorna ber|r hur du agerade senast du anv{nde brev- eller konferens-system, var det tillf{llet: _ ett ordin{rt tillf{lle, _ ett mer unikt tillf{lle. Kommentar: ---------------------------------------------------------------------------- Avslutningsvis vill vi erbjuda alla som besvarade detta fr}geformul{r att vara med och forts{tta diskutera "filtrerings problematiken". Blir vi tillr{ckligt m}nga kan vi starta ett m|te inom Usenet News. [r du intresserad av att forts{tta denna diskussion? _ Ja. _ Nej. Tack f|r din medverkan! Ann Lantz (alz@dsv.su.se) Fredrik Kilander (fk@dsv.su.se)