Tentamen

 

Mål

 

Efter att kursen gåtts igenom, går det att se enskilda delar i kursen och deras sammanhang. Det syns ett antal typiska enheter, och ett system byggt utifrån dessa enheter. Olika koncept och relationer mellan dessa koncept blir tydliga.

 

Tentamen är en blick bakåt på hela kursen. Studenten behöver bekräfta sin förståelse av ett kunskapssystem. Tentamen uppmuntrar studenten att noggrant analysera, förstå och memorera olika enheter i kursen, och att binda ihop dessa enheter på olika sätt.

 

 

Metod

 

Tentamen är muntlig. Man lägger tonvikten på följande kunskapsområden:

 

1. Arv, klasshierarkier, gränssnitt och grafik

2. Grafiska användargränssnitt, användargränssnittets funktioner

3. Trådar, kommunikation mellan program

 

Studenten förbereder i förväg 4 exempelprogram från vart och ett av dessa kunskapsområden (det går bra att ta de program som utvecklats under laborationerna). Dessa (3 x 4 = 12) exempelprogram skrivs ut, och läggs i en pärm. Studenten tar denna pärm med sig på tentamen (de utskrivna programmen kan fritt användas). De förberedda programmen ska också vara tillgängliga på en disk. Studenten är förbered att presentera dessa program (vid tavlan, med penna och papper, vid datorn, eller på något annat sätt), och för att föra diskussionen i samband med programmen. En djup förståelse av detaljer och sammanhanget ska bekräftas.

 

 

Betyg

 

Ett särskilt betyg ges för tentamen. Ett av följande betyg ges: A, B, C, D, E eller F. Betyget avgörs av följande faktorer:

 

1. hur djupt och hur brett går studenten i de olika områdena

2. hur binder studenten de olika områdena

3. hur presenteras de olika programmen, och hur diskussionen i samband med dessa program förs

 

Betyget visar i vilken grad studenten når kursens fastställda mål.