Efter att kursen
gåtts igenom, går det att se enskilda delar i kursen och deras sammanhang. Det
syns ett antal typiska enheter, och ett system byggt utifrån dessa enheter.
Olika koncept och relationer mellan dessa koncept blir tydliga.
Tentamen är en blick
bakåt på hela kursen. Studenten behöver bekräfta sin förståelse av ett
kunskapssystem. Tentamen uppmuntrar studenten att noggrant analysera, förstå
och memorera olika enheter i kursen, och att binda ihop dessa enheter på olika
sätt.
Tentamen är
muntlig. Man lägger tonvikten på följande kunskapsområden:
1. Arv,
klasshierarkier, gränssnitt och grafik
2. Grafiska
användargränssnitt, användargränssnittets funktioner
3. Trådar,
kommunikation mellan program
Studenten
förbereder i förväg 4 exempelprogram från vart och ett av dessa kunskapsområden
(det går bra att ta de program som utvecklats under laborationerna). Dessa (3 x
4 = 12) exempelprogram skrivs ut, och läggs i en pärm. Studenten tar denna pärm
med sig på tentamen (de utskrivna programmen kan fritt användas). De förberedda
programmen ska också vara tillgängliga på en disk. Studenten är förbered att
presentera dessa program (vid tavlan, med penna och papper, vid datorn, eller
på något annat sätt), och för att föra diskussionen i samband med programmen. En
djup förståelse av detaljer och sammanhanget ska bekräftas.
Ett särskilt
betyg ges för tentamen. Ett av följande betyg ges: A, B, C, D, E eller F.
Betyget avgörs av följande faktorer:
1. hur djupt och
hur brett går studenten i de olika områdena
2. hur binder
studenten de olika områdena
3. hur
presenteras de olika programmen, och hur diskussionen i samband med dessa
program förs
Betyget visar i
vilken grad studenten når kursens fastställda mål.