Tillbaka

Mina erfarenheter av service av mobiltelefoner

eller

Hur mycket suger Tre, egentligen?

Uppdatering: i slutet av januari 2006 ringde en representant för Tre mig och erbjöd mig en SonyEricsson Z800i som kompensation för mina besvär. sJag bad även om SIM-upplåsningskod vilket jag fick utan knot. Numera är jag ganska nöjd, synd bara att det tog nästan två år att komma i mål.

Den här sidan är en liten redogörelse för mina erfarenheter av att lämna in mobiltelefoner på service. Naturligtvis kommer jag inte ta upp alla servicetillfällen utan bara de som har varit »intressanta» i något avseende.

Nokia

Tre

SonyEricsson

Nokia

För några år sedan lämnade jag in en Nokia-telefon (en 6150) på garantiservice hos en auktoriserad Nokia-verkstad. Vid inlämnandet fanns inga reservationer om telefonens status när jag skulle få tillbaka den.

När jag några dagar senare hämtar ut den visar det sig att telefonens minne raderats. Jag ringer och klagar hos verkstaden men de säger bara att i vissa fall när man uppgraderar telefonens programvara med Nokias utrustning raderas telefonens minne. De påstår att det beror på buggar i Nokias programvara. Enligt deras uppskattning händer detta i 5% av fallen. De erbjuder mig ett batteri som kompensation.

Jag avböjer batteriet, en 6150 hade en passningstid på nästan två veckor så ett extra batteri var verkligen onödigt och jag vill därför ha kontant ersättning. Detta vägrar dock verkstaden så nästa steg för mig blir att kontakta Nokias kundtjänst. Där blir det tvärstopp (möjligen erbjuder de mig en väska till telefonen, kommer inte ihåg alla detaljer eftersom det var några år sedan), de påstår att de aldrig hört talas om att minnet kan raderas när man har telefonen på service.

Jag skriver därför en insändare till tidningen Mobil där jag beskrev det som hänt. Jag vet faktiskt inte om de någonsin publicerade den men jag skrev att de gärna fick kontakta Nokia för en kommentar samt lämna mina kontaktuppgifter till Nokia. Nu blir det fart på Nokia och någon chef ringer upp mig och beklagar det inträffade. Han frågar mig hur mycket ersättning jag hade tänkt mig och jag säger 500:-. Hans svar blir då att »det avrundar vi till 1000:-, är det ok för dig?». Ett par dagar senare har jag 1000:- på mitt bankkonto.

Ett stort erkännande till Nokia, synd bara att det tog uppemot ett halvår innan jag fick min kompensation…

3G-operatören Tre

I början av våren lämnade jag in min Nec 606 på garantiservice; gummiluckan till telefonens USB-kontakt hade töjt ut sig och gick inte längre att stänga. Jag var rädd för att detta på sikt skulle leda till att grus och skräp kom i kontakten och förstörde den.

Ett stickspår; jag hade under vintern varit i kontakt med Necs svenska kundtjänst och frågat lite om diverse konstigheter i telefonen, bland hade jag undrat om det fanns någon uppgradering av programvaran. Enligt Nec fanns det inte och det fanns inte heller några planer på att ta fram en sådan.

När jag lämnade in telefonen för byte av luckan konstaterade den som tog emot telefonen att fuktmarkörerna hade »löst ut» och att de därför fanns risk att de skulle vägra att serva telefonen. Vi, dvs försäljaren och jag, kom dock fram till att eventuella invärtes fuktskador1 knappast hade någon relevans för gummiluckan. För att serviceverkstaden inte skulle krångla om fuktindikatorerna skrev försäljaren, med versaler, »BYT ENDAST GUMMILUCKAN» på inlämningskvittot. Efter min Nokia-upplevelse ovan var jag väldigt lyhörd för eventuella reservationer om raderat minne etc men inget sådant förekom. Eventuellt ska det ha stått något om det på kvittot har jag senare fått höra men jag läste det ganska noga utan att se någon sådan information. Det är hursomhelst försent när man fått kvittot i handen.

Ni kan antagligen ana vartåt detta lutar, givetvis fick jag tillbaka en telefon med minnet raderat. När min Nokia fick minnet raderat innehöll den »bara» telefonnummer och SMS men moderna telefoner har ju så mycket större kapacitet så min telefon innehöll foton, filmsnuttar etc från 5 månader i Frankrike (La Grave) utöver ett par hundra SMS, e-post och namn/telefonnummer. Och innan ni säger något om säkerhetskopiering, jag använder inte Windows vilket är den enda plattform Necs programvara kan användas på. Vidare stöder telefonen inga öppna standarder så att man tex skulle kunna se den som USB-enhet, synkronisera den över Bluetooth med hjälp av SyncML etc etc.

Att prata med serviceverkstaden var som att prata med en vägg:

-Vi uppgraderar alltid programvaran när vi får in en telefon [och då ryker minnet].

-Hur ska man skriva på inlämningskvittot om man inte vill detta?

-Vi uppgraderar alltid programvaran när vi får in en telefon.

-Ja, jag har förstått vad du säger men hur ska jag som kund veta detta om den som tar emot min telefon med VERSALER skriver »BYT ENDAST GUMMILUCKAN»?

-Vi uppgraderar alltid programvaran när vi får in en telefon.

osv...

Nästa steg blev att kontakta Tres kundtjänst. Efter lite strul blev jag erbjuden en viss rabatt på min räkning. Det är bara det att jag:

Eftersom erbjudandets kändes ungefär lika meningsfullt som att få ett extrabatteri till en telefon som klarar sig på en laddning nästan två veckor avböjde jag erbjudandet och fick nu nöjet att kontakta Tres klagomålsavdelning.

Tres klagomålsavdelning har ingen e-postadress och man kan inte heller bli kopplad till den från Tres växel. Man kan bara spekulera i varför de inte har tid att svara i telefon…

I alla fall registrerades mitt ärende i Tres växel och någon skulle återkomma till mig. Detta dröjde bara två veckor (möjligen kan de ringt tidigare men då från ett hemligt nummer, jag hade ett par missade samtal – Tre, vet ni inte att det är oartigt att ringa från skyddade nummer?).

Under dessa två veckor lämnade jag in min T610 på service (se nedan) och hade tänkt stoppa in SIM-kortet från den i min Nec men icke sa nicke, SIM-upplåsningen jag hade fått hjälp med av Tres kundtjänst i december förra året (vilket jag hade rätt till eftersom jag köpt telefonen osubventionerad) hade återställts när den var på service. Sug på den.

När någon från Tre till slut hör av sig drar jag hela ovanstående historia och framför mitt krav (jag vill ha 2000:- kontant – utifrån att Nokia gav mig 1000:- tycker jag detta är ett skäligt belopp). Han som ringer upp mig (Mikael, han ville inte uppge sitt efternamn) säger att jag kan glömma få kontant ersättning men att han ska kolla med en chef vad han göra och sedan återkomma. Detta var i slutet på maj, men än så länge (mitten av juni) har ingen hört av sig. Mikael ber mig också fixa fram papprena från min förra SIM-kortsupplåsning av telefonen så ska han fixa detta igen. När jag vänligt förklarar att jag inte har kvar dessa papper - vem kunde tro att jag skulle behöva dem igen? - men att jag däremot har kvar koden men att den inte fungerar längre lovar han att skicka en ny kod. Detta brev kommer någon vecka senare - med samma kod…

Just nu när jag sitter och skriver detta sitter jag också i telefonkö till Tres kundtjänst för att fråga om detta. Samtalet är inte gratis (0771-nummer) och väntetiden beräknas till mer än 15 minuter.

Uppdatering: efter en timme och 20 minuter gav jag upp. Då jag i och för sig fått svar på en fråga jag skickade till dem via e-post (vad det kostade att ringa kundtjänst från sin Tre-mobil) efter att jag hamnat i kön men innan jag gav upp. Tres e-postservice är alltså ganska bra, i alla fall så länge frågorna är triviala.

SonyEricsson

När jag lämnade in min T610Dialect i hörnet Malmskillnadsgatan/Mäster Samuelsgatan sa kvinnan som tog emot min telefon att minnet eventuellt kunde raderas när jag servade den. Helt ok, T610 stöder SyncML etc och jag hade inga som helst problem med att säkerhetskopiera den. När jag hämtade ut telefonen två dagar senare var den uppgraderad och minnet var inte raderat! Med andra ord, den enda som varnat mig för att minnet kunde raderas raderade inte minnet.

Ja, jag har lärt mig något av allt detta…

 

Kommentarer? E-posta mig


1 Det fanns inga fuktskador, orsaken till att markörerna aktiverats var förmodligen att telefonen legat i innerfickan i en skidjacka nästan varenda dag i fem månader, en fuktnivå i alla fall jag tycker den borde klara


Valid XHTML 1.0!

[an error occurred while processing this directive]