IDES

 

 

 

Svenska AB 

 

 

 

 

 


Gruppmedlemmar:

Blanca Larkeson

Anna Lena Underwood

Ulf Peterson

Julia Barrantes

 

Uppgiftsbeskrivning

Denna uppgift består av en mall för hur man bör formalisera regelverket för en organisation. Formaliseringen utgör en återanvändbar ”mall” som även andra företag kan arbeta efter. Vi har valt att konstruera en mall för organisationen IDES Svenska AB.

 

Företagspresentation

IDES Svenska AB är ett fiktivt företag som finns i Stockholm. Företaget har flera nära samarbetspartner i andra länder. Strävan är att dessa företag i framtiden ska slå sig samman.

Dessa företag finns representerade förutom i Stockholm också i flera stora städer i Europa, såsom London, Paris och Köpenhamn. Företagen är intresserade av att bilda en grupp då de alla säljer samma sorts produkter till samma kategori av kunder, exempelvis andra företag, myndigheter och även enskilda individer. Företagen anser att de som grupp kan minimera kostnader för lagerhantering bland annat för att öka vinsten.

Företagets ledningsgrupp drar upp gemensamma riktlinjer angående organisationsstruktur, strategiska mål osv. I dessa angelägenheter har ledningsgruppen diskussioner med de andra företagen för att de alla ska ha liknande organisation och strategiska mål. Ett gemensamt affärssystem skall integreras i företagen. När man genomför denna förändring vill man också passa på att införa ett gemensamt kunskapsnätverk.

 

Företagen säljer följande produkter:

-       standardpumpar

-       reservdelar till pumpar

-       specialdesignade pumpar

 

Företagen tillhandahåller följande tjänster:

-       design av pumpar

-       montering

 

Övergripande processbesrivning

De arbetsprocceser som tas upp och beskrivs är de vanligast förekommande på ett företag och omfattar följande:

Marknadsföring                    Leverans                              Bokföring

Försäljning                           Godsmottagning                   Produktutveckling

Inköp                                   Underhåll                             Tillverkning

Fakturering                          Personaladministration          Budgetering

Transporthantering               Redovisning                         Löneadministration

Exemplet nedan visar ett förslag på ett generellt regelverk som alla företag kan använda sig av. För att ge antydningar om hur regelverket kan utvidgas finns på en del ställen exempel som bara omfattar Stockholmsföretaget. Dessa specialiserade exempel har därför märkts med detta (Stockholmskontoret).

 

Mall för kunskapsrepresentation

·      Dokumentation

·         Delar:

o        Lista:

o       Marknadsföring

Allt som företaget gör för att skapa försäljning av en vara eller en tjänst, till exempel kampanjer, affischering och reklam. Vilseledande ryktesspridning om konkurrenternas produkter förekommer också.

§         Regler:

§         Planeringsmöten. I slutet av varje månad skall alla som arbetar i marknadsföringsavdelningen ha ett möte för att göra en omvärldsanalys och bestämma lämpliga aktiviteter.

§         Marknadsplan. En marknadsplan skall göras en gång om året i augusti månad.

§         Reklam. Marknadsföringsansvarig skall se till att affischer sätts upp två gånger om året på lämpliga platser i stan.

§         Kataloger. Under september och mars skall företagets kataloger skickas ut till våra fasta kunder och till företag som ses som möjliga framtida kunder.

§         Mått:

§         Exponering. Antal annonser i dagspressen per kvartal.

§         Desinformation. Personal från marknadsföringsavdelningen kontaktar anonymt ”Råd och rön” med diskrediterande information, påhittad eller riktig, om konkurrenternas likvärdiga produkter. (Stockholmskontoret).

o       Försäljning

Ansvarar för försäljningen till kunder och företaget prissättning deltar också i omvärldsbevakningen.

§         Framförhållning. (prissättning) Förutseende och ekonomiska studenter tar i god tid reda på var de kan köpa sin kurslitteratur billigt. När de sedan skall sälja den i andra hand inleder de med en marknadsundersökning för att ta reda på ett aktuellt dagspris. 

o       Inköp

Inköp av kapitalvaror och lagervaror.

§         Order. Order enligt offert skickas till leverantör.

o       Fakturering

Hantering av fakturor.

§         Mått:

§         Påminnelse. Betalningspåminnelse skickas till kunder som passerat betalningsdatum.

o       Transporthantering

Transporthanteringen ansvarar för att beställda transsporter genomförs på ett för företaget ekonomiskt sätt.

§         Mått:

§         Kilometer. Genomförda transportens totala transportsträcka.

§         Utkörning. När bilen är full eller nästan full genomförs transporten.

o       Leverans

Produktleverans till kund, avser processen att leverera varan till slutkunden.

§         Mått:

§         Tid. Ordertid, dvs. tid mellan lagd order och leverans till kund.

§         Kvittens. Kunden måste kvittera leveransen vid överlämnandet.

o       Godsmottagning

Innebär att ta emot leveranser från våra underleverantörer och kontrollera dessa mot följesedel samt att överlämna varorna till lagerhanteringen.

§         Mått:

§         Godsantal. Antal mottagna kollin per dag.

§         Kontroll. Viktigt att kolla att allt finns med i påsen vid ”drive thru” på till exempel Mc Donalds innan man kör vidare.

o       Underhåll

Med underhåll menas reparationer, support, modifieringar m.m. på sålda produkter.

§         Mått:

§         Antal felanmälningar. Registreras och lagras i företagets stora databas.

§         Registrering.  Utförda åtgärder registreras i databasen.

o       Personaladministration

Ska föra och uppdatera ett register över all befintlig personal, handha sjukanmälningar, löner, semester och ledighetsansökningar, samt genomföra anställningsintervjuer och utvecklingssamtal med befintlig personal.

§         Regler:

§         Personaldata. Alla anställda ska registreras med samtliga för- och efternamn, fullständig postadress och bostadsadress, telefonnummer, personnummer (eller liknande), avdelning där huvudsakligt arbete sker, anställningsår, titel, namn på ev. maka/make, namn på barn, fritidsintressen och anställningsnummer.

§         Lön. Varje anställds lön ska registreras tillsammans med anställningsnummer.

§         Uppdatering. Uppdatering ska ske inom två arbetstimmar efter det att ändring ansetts vara inkommen till personaladministrativa avdelningen. Om fler än 25 uppdateringar inkommit den senaste timmen får undantag göras.

§         Semester. Personal som varit anställd längre tid än fem år har rätt till fem extra semester dagar, utöver de lagstadgade antalet.

§         Friskvård. Varje anställd får träningskort på valfritt gym.

§         Sjukskrivning. IDES Svenska AB betalar 80 % av lönen för karensdagar i samband med sjukskrivning, högst två gånger per år. (Stockholmskontoret).

§         Passerkort. Avdelningen utfärdar passerkort för personalen.

§         Mått:

§         Personalomsättning. Procent av arbetsstyrkan som börjar och slutar varje år.

§         Nyanställning. Antalet nyanställda i förhållande till antalet genomförda anställningsintervjuer.

§         Utfärda passerkort. Tillverkar, utfärdar och drar in passerkort.

§         Exempelsteg:

§         Utfärda passerkort. Tillverkar, utfärdar och drar in passerkort.

§         Delsteg:

§         Dra in Dra in kortet när anställningen upphör.

o       Redovisning

Bokföring och uppföljning av budget.

§         Mått:

§         Budgetuppfyllelse. Kontroll av utfallet av gällande budgets mål minus resultat.

§         Analoga exempel:

§         Semester. (Budgetuppfyllelse) En småbarnsmamma kontrollerar på resans sista dag om det finns pengar i portmonnän till glass åt alla barnen och det gjorde det, precis som hon hade planerat.

o       Bokföring

Registrering och uppföljning av genomförda transaktioner.

§         Mått:

§         Transaktions intensitet. Relativ frekvens av antalet transaktioner.

§         Verifikat. Originalhandling arkiveras i.

§         Inlåsning1. Bokföringen inlåses i brandsäkert plåtskåp över natten.

§         Inlåsning2. Vid uppdagade bokföringsbrott inlåses bokföringsansvarig i upp till sex år.

o       Produktutveckling

Framtagning av nya produkter och omarbetningar av befintliga genomförs.

Produktutveckling är ett konkurrensmedel och innebär att man ändrar en produkts utseende, form, färg, storlek etc. för att den ska sälja bättre på en redan existerande marknad eller för att den ska kunna säljas på en helt ny marknad.

§         Mått:

§         Prototypantal. Antal prototyper utvecklingsavdelningen tar fram på sexmånadersperiod.

§         Delsteg:

§         Önskemålsregistrering Kundens önskemål dokumenteras.

§         Design. Design av produkten.

o       Tillverkning

Hopsättning av olika delar till färdiga produkter (montering).

§         Budget. Tillverkningsbudget styr hur mycket man minimalt måste tillverka under en viss period, t.ex. ett år, för att företaget ska gå med vinst.

§         Mått:

§         Kvalitet. Analys av returer och kundundersökningar.

§         Delsteg:

§         Överföring. Färdigemballerad produkt överförs till leveransavdelningen eller lagret.

o       Budgetering

Budgetering innebär arbete med att göra och sammanställa en budget, såväl delbudget som totalbudget. Kontroll av att budgeten har hållits, s.k. budgetuppföljning, och analys av budgetavvikelser samt budgetrevidering.

Budget är en i siffror uttryckt ekonomisk handlingsplan för en framtida period.

§         Mått:

§         Budgetunderlag omfång. Antalet inkomna äskanden.

§         Budgetering. Framtagning av ny budget.

§         Budgetpresentation. Fastlagd budget presenteras för berörda enhetschefer.

o       Löneadministration

Hantering av löneutbetalningar, arbetstagaravgifter, tidsredovisning, ledigheter och semester, traktamentsersättning och bonusutbetalning.

§         Mått:

§         Lönesumma. Summan av alla utbetalda löner per tvåmånadersperiod uttryckt i SEK. (Stockholmskontoret).