HT 2000
Datorarkitektur I
Informationssystem I
Programmeringsmetodik I
VT 2001
Modeller och databaser
Programmeringsmetodik II
Objektorienterad analys och design
Datorarkitektur II
HT 2001
Internetprogrammering I (Sockets)
Applikationsprotokoll och standarder i Internet
Software Maintenance
Relationsdatabashanteringssystem
Konstruktion av kunskapsbaserade system
VT 2002
Verksamhets- och affärssystem
Kunskapsnätverk
Internetprogrammering III (DHTML)
Datorförmedlad kommunikation
Människa-datorinteraktion
HT 2002
Modeller och språk för databaser
Teknik för informationssökning på Internet
Design och konstruktion av interaktiva system
Internetsäkerhet
Webbadministration och design
VT 2003
Kognitionsvetenskap
Metodik för design av multimediala och interaktiva system
Intelligenta gränssnitt
Relationsdatabasdesign
Mediateknik för Internet (MINT)
AI och Kognitionsvetenskap
|
Datorarkitektur I 6p
Kursmomentet ger kännedom om datorsystems logiska och fysiska
uppbyggnad och funktion, datorarkitektur, operativsystem,
datarepresentation, internettjänster, samt filorganisation.
Informationssystem I 7p
Kursmomentet ger kunskaper om och förståelse för informationssystem - deras
användning och nytta, samt systemutvecklingsprocessen med tonvikt
på verksamhets- och förändringsanalys, systemanalys och systemdesign.
Programmeringsmetodik I 7p
Kursmomentet behandlar bl.a. grundläggande systemhandhavande i samband
med programmering, datarepresentation på maskinnivå och datororganisation
på assemblernivå, samt utformning av enkla algoritmer med
hjälp av programmeringsspråket PASCAL.
Modeller och databaser 6p
Kursmomentet ger grundläggande kunskaper i databasmetodik, inkl.
logisk relationsdatabasdesign, relationsalgebra, SQL,
transaktionshantering och optimering. Kursmomentet innehåller
dessutom en praktisk del där man ska ta fram en fungerande
datamodell och implementera den i ett relationsdatabashanteringssystem.
Programmeringsmetodik II 6p
Kursmomentet introducerar till objektorienterad programmering
med hjälp av programmeringsspråket Java. Den praktiska delen
ger grundlig introduktion till programmering med hjälp av
bibliotek av återanvändbara programkomponenter samt
skapande av program med grafiska användargränssnitt och
händelsestyrning.
Kursmomentets hemsida
Objektorienterad analys och design 4p
Kursmomentet ger kunskaper om objektorienteringens grunder och
principer, objektorienterad modellering med UML-standard, samt
objektorienterad analys och design. Det objektorienterade
tankesättet exemplifieras med hjälp av patterns, användningsfall
(Use cases), CORBA och datorstödet Rational Rose.
Datorarkitektur II 4p
Kursmomentet ger grundläggande kunskaper om principer och tekniker
för dataöverföring sett ur system-, hårdvaru- och
mjukvarusynvinkel. Detta inbegriper förståelse för problem i
samband med kommunikation inom och mellan olika system samt
exempel på olika lösningsansatser. Vidare ges en överblick
över hur kommunikationsprotokoll och produkter samverkar
samt exemplifieras med olika existerande datanät, produkter,
tjänster och utvecklingstrender.
Internetprogrammering I (Sockets) 4p
Kursmomentet lär ut grundläggande Internetprogrammering med fokusering på
socket-programmering. Kursmomentet ges på distans och innehåller många praktiska
programmeringsuppgifter, genom vilka man får ökad kunskap om bl.a. multitrådning, applets,
klient/server, peer to peer, stream socket (TCP), datagram socket (UDP),
multicast socket (UDP), samt högnivåkopplingar till specifika servrar
med URL och besläktade klasser.
Kursmomentets hemsida
Applikationsprotokoll och standarder i Internet 4p
Kursmomentet ger en introduktion till de protokoll på applikationsnivån som används
av viktiga Internet-tillämpningar. Under momentet behandlas portar, arkitekturer,
protokoll, förbindelse, metoder för utbyggnad av existerande protokoll, replikering,
caching, DNS, ABNF, XML, ASN.1, URL, Media types, FTP, WWW, HTML, HTTP, SMTP, CGI,
RFC822, MIME, POP, IMAP, NNTP, X.500, Whois++, PICS.
Kursmomentets hemsida
Software Maintenance 4p
Kursmomentet ger grundläggande kunskaper inom området mjukvaruevolution och
underhåll. Kursmomentet fokuserar på processmodeller, med inriktning mot främst
korrigerande underhåll, samt problem och brister både inom forskning och industri.
Under kursmomentet behandlas även programvarutekniken historia,
industriella processer, planering och underhåll, utbildning och träning av
mjukvaruingenjörer, reverse engineering samt forskningsstatus.
Relationsdatabashanteringssystem 4p
Kursmomentet behandlar RDBHS arkitektur, databasadministration, transaktionshantering,
optimering, parallellitet (concurrency), återstart (recovery), auktorisation och säkerhet,
samt koppling av databaser mot Internet.
Framför allt betonas användningen av parallella databaser i både centrala och distribuerade system.
Kursmomentet ger fördjupade kunskap om den grundläggande funktionaliteten relationsdatabashanteringssystem.
Detta exemplifieras med labborationer.
Konstruktion av kunskapsbaserade system 4p
Kursmomentet behandlar strategier för insamling av kunskap, deduktiva, abduktiva och induktiva resonemang
i automatiserade system, intervjuteknik, samt maskininlärning.
Kursmomentet ger kunskaper i användning av kunskapsbaserad teknik, kunskapsinsamling och representation,
modellering och strukturering av den insamlade kunskapen samt konstruktion av system som utnyttjar
maskininlärning.
Redovisning
Kursmomentets hemsida
Verksamhets- och affärssystem 5p
Kursmomentet ger kunskaper om arkitektur och funktionalitet hos verksamhets- och affärssystem,
modellering och anpassning av processer i ERP-systemutveckling av informationssystem,
ekonomiska ontologier för verksamhetssystem (särskilt REA), samt lingvistiska instrument för
informationssystem. Kursmomentet innehåller övningar i användning/anpassning av ERP-system och
träning i att muntligt såväl som skriftligt presentationer av arbetsresultat.
Kursmomentets hemsida
Kunskapsnätverk 4p
Kursmomentet ger färdighet i insamling av både formell och informell kunskap,
sammanställning och beskrivning av kunskap, formaliserad representation av kunskap,
formulering av generella mål för att utveckla organisationens och de anställdas kompetens,
använda socialpsykologiska teorier och metoder i det initiala systemeringsarbetet,
samt applicera ett systemteoretiskt helhetsperspektiv på konkreta systemeringsproblem.
Internetprogrammering III (DHTML) 4p
Kursmomentet lär ut Internetprogrammering med fördjupning mot HTTP-klient-sidan.
Kursmomentet ges på distans och består av både obligatoriska och frivilliga
DHTML-programmeringsuppgifter, som omfattar struktur med XHTML 1.1,
stil med Cascading Style Sheets 2 (CSS 2), funktion med JavaScript 1.5 och
Object Model (OM) där Document Object Model 2 (DOM 2) ingår.
Kursmomentet följer W3Cs standarder.
Redovisning
Kursmomentets hemsida
Datorförmedlad kommunikation 3p
Kursmomentet ger kunskaper om system för datorförmedlad kommunikation
(elektronisk post, gruppkommunikationssystem, ärendehanteringssystem m.m.)
ur mera mänsklig än teknisk synvinkel.
Kursmomentet ger även förståelse för de speciella problem och metoder
som behövs vid konstruktion av denna typ av system.
Kursmomentets hemsida
Människa-datorinteraktion 4p
Kursmomentet ger kunskaper om grundbegrepp inom området människa - datorinteraktion,
användningsprocessens psykologi, faktorer som påverkar kommunikationen människa - dator,
samt hur kommunikationen mellan människa och dator kan förbättras.
Kursmomentets hemsida
Modeller och språk för databaser 5p
Kursmomentet behandlar relationsdatabaser, objektorienterade- och
objektrelationsdatabaser, samt semistrukturerade databaser (webbdatabaser).
Kursmomentet behandlar olika användningsområden för databaser,
samt tar upp egenskaper hos de olika databasmodellerna,
frågespråken och databashanteringssystemen.
Kursmomentets hemsida
Teknik för informationssökning på Internet 4p
Kursmomentet introducerar till de tekniker som används för att söka information och
behandlar grundläggande informationssökning (Information Retrieval),
beskrivning av de viktigaste sökverktygen (Search Engines),
det osynliga nätet (The Invisible Web) och frågebesvarande system (Question-Answering Systems).
Kursmomentets hemsida
Design och konstruktion av interaktiva system 5p
Kursmomentet ger kunskaper och färdigheter i att designa och utveckla interaktiva
system som fyller höga krav på användbarhet, inklusive projektledning och iterativ metodik.
Kursmomentet omfattar repetition av grundläggande begrepp, teorier och principer, samt
fördjupning i metodik vid design av interaktiva system. Dessutom behandlas grafisk design,
prototyping, utvärdering och redesign, samt granskning av fallstudier.
Internetsäkerhet 4p
Kursmomentet ger grundläggande kunskaper om teoretisk och praktisk Internetsäkerhet.
Kursmomentet är uppdelad i två delar, där man går igenom allting både teoretiskt
och praktisk.
De teoretiska delen omfattar olika krypteringstekniker, säkerhetstjänster,
protokoll och specifikationer för säker kommunikation (SSL, PGP, S/MIME),
samt autenticering och nyckeldistribution i publika nät (PKI).
Den praktiska delen består av ett antal programmeringsuppgifter
i Java.
Kursmomentets hemsida
Webbadministration och design 4p
Kursmomentet sammanför kunskaper från MDI, kognition & kommunikation med
programmeringskunskaper för att lära ut aspekter som är viktiga
att behärska för att skapa och underhålla en interaktiv webbplats.
Undervisningen på kursmomentet är problembaserad och består av ett projektarbete,
som omfattar design av en interaktiv webbplats, kvalitetsaspekter,
konfiguration av en nätserver och databasuppkoppling.
Kognitionsvetenskap 4p
Kursmomentet behandlar centrala frågeställningar och
problem inom området kognitionsvetenskap relaterat till
valda områden inom datavetenskapen.
Kursmomentet ger en god förståelse för frågeställningar
och problem som diskuteras inom kognitions-vetenskapen och
hur dessa frågeställningar har relevans för valda områden
inom datavetenskapen (intelligenta interaktiva system).
Metodik för design av multimediala och interaktiva system 6p
Kursmomentet behandlar designprinciper och designprocessen,
design av multimedier och design av interaktiva system inom
arkitektur, grafisk layout, industridesign och filmvetenskap
i relation till design av multimedier och interaktiva system.
Undervisningen på kursmomentet är problembaserad och består av
ett projektarbete, som ger djupare kunskaper om metodik för design
av interaktiva system.
Intelligenta gränssnitt 4p
Kursmomentet behandlar generella designprinciper, tillämpningsområden
samt tekniker för realisering av intelligenta användargränssnitt.
De områden som behandlas är bland annat artificiell
intelligens, informationsfiltrering och informationsförädling,
användarmodellering, "social computing", assistenter och
agenter, multimodalitet, adaptiva och kontextkänsliga system,
"post desktop computing", "tangible interfaces" samt "smarta rum".
Kursmomentets hemsida
Relationsdatabasdesign 4p
Kursmomentet ger kunskaper om logisk och fysisk design av
relationsdatabaser, lagring av olika typer av multimedia
i en relationsdatabas, samt prestandaoptimering med avseende
på en given transaktionsmängd.
Kursmomentet omfattar förutom teoretisk genomgång av analysmönster,
vyer, filorganisation, accessmetoder, segmentering, replikering,
partitionering, även praktisk exemplifiering med hjälp av
IBMs DB2 version 7.2.
Mediateknik för Internet (MINT) 4p
Kursmomentet lär ut design- och mediatekniker anpassade till Internet.
Kursmomentet omfattar bl.a. teckensnitt, scannerteknik, olika bildformat,
färg- och ljuslära, 3D-programmering, ljud och filmformat, samt
Java-programmering.
Redovisning
Kursmomentets hemsida
AI och Kognitionsvetenskap 5p
Kursmomentet ger grundläggande kunskaper om delområden inom kognitionsvetenskap
och artificiell intelligens (AI), vilket omfattar perception och uppmärksamhet,
filosofi, design, naturligt språk, sökning, automatiskt resonerande och beslutsfattande,
maskininlärningstekniker samt robotik och smarta ting.
|