Användargränssnitt för Expertsystem

User Interface - Making the Expert System easy to use




 
 

Teori

Det gränssnitt som möjliggör kommunikationen mellan människa och dator och bl a utgörs av det man ser på bildskärmen kallas användargränssnitt. Användargränssnittet bildar en brygga mellan systemet och dess användare. Det finns teckenbaserade gränssnitt och grafiska gränssnitt. De grafiska gränssnitten bygger på fönster, ikoner (symboler) etc. Dessa gränssnitt har tagits fram för att göra programmet lättarbetat, så att människan lätt skall kunna kommunicera med datorn genom att t ex klicka på skärmen. De teckenbaserade gränssnitten upplevs som mindre användarvänliga.
Karaktären på ett användargränssnitt kan ge en uppskattning om ett expertsystem kommer att bli framgångsrik eller inte. Det är ju den delen av expertsystemet som interagerar med användaren. Även de mest sofistikerade och kraftfulla expertsystem blir inte praktiskt tillämpningsbara om de kräver alltför stor ansträngning från användarens sida. Därför är det viktigt att göra systemet så enkel för användaren att använd som möjligt. Det skall vara designat så att en användare inte behöver vara en expert för att kunna använda systemet, men ändå kunna komma åt den expertkunskap som finns lagrad där.

 
 


 
 

Bild 1. Input och output till systemet sker via användargränssnittet.
 
 

Användargränssnittet ska ställa frågor och presentera en resultatsammanställning till slutanvändaren.

För att erhålla pålitlig information från användaren, måste man ägna speciell uppmärksamhet åt designen av frågor. Det kan vara nödvändigt att designa ett användargränssnitt som innehåller menyer, grafik eller skräddarsydda skärmar. Användaren kan också kräva möjlighet att utforska eller ändra informationen som finns lagrad i arbetsminnet. Detta inslag är mycket viktigt i applikationer där användaren kan vilja ändra svaret på en tidigare fråga. Man måste vara medveten om användarnas krav och behov, ta hänsyn till dessa och designa gränssnittet på ett tillmötesgående sätt. De flesta moderna program erbjuder möjlighet att interagera med systemet genom både text och grafik.
 

Exempel

Säg att ett företag eller en organisation blivit intresserad av just ditt nyskapade och mycket avancerade expertsystem och ber dig demonstrera hur systemet fungerar. Du inser snabbt att det bästa sättet att presentera ditt arbete är genom att skapa ett snyggt och genomtänkt användargränssnitt. Det finns dock några saker att tänka på för att uppnå ett bra resultat och även på sikt nå kommersiell framgång. Du vet hur bra ditt expertsystem är, men hur får du användarna att tycka likaså?
 

Fråga

Hur ska den "intelligenta" dialogen med användaren i ett expertsystem vara utformad?
 

Svarsexempel

Rätta svar:
Felaktiga svar:

Rättningsmall

·  Dialogen ska vara användarvänlig och intelligent
o  enkel ® lätt att förstå
§  lite text
§  helst i punktform
o  kortfattad ® snabbt resultat 
§  man ska snabbt nå dit man vill
o  ingångar för alla typer av användare ® tidsbesparing
§  flera ingångar
o  möjlighet att gå tillbaka och ändra sina svar ® dynamisk struktur
§  informationen lagrad i arbetsminnet modifieras
§  slutresultatet ändras
o  övergången mellan dialoger skall vara naturlig ® nöjda användare
§  generella frågor i början avgör vilka frågor som ska ställas senare

 
 

·  Dialogen ska vara avancerad och uttömmande

o  lång ® tröttar ut användaren

§  mycket text

§  endast textform

o  sammansatt/komplicerad ® förvirrar användaren 

§  många förklaringar

§  många bilder

o  en enda ingång för alla användare ® tidsslöseri

o  enkelriktad ® statisk/stel struktur

§  man ska endast kunna gå framåt i dialogstrukturen

o  ju mera avancerat system desto svårare dialog ® för svårt att förstå

§  hänsyn endast till systemets komplexitet
 
 
 

Källförteckning

"ECDL, del 1", Dataföreningen i Sverige
"Expert Systems - Design and development", John Durkin
http://www.coggan.com/expertsystems.html
http://www.cs.nott.ac.uk/~sbx/winnie/aim/expert/expert.htm
http://www.emclab.umr.edu/consortium/Whatis/node21.html
http://www.dsv.su.se/~hk/es/