Användargränssnitt för Expertsystem
User Interface - Making the Expert System easy to use
Teori
Det
gränssnitt som möjliggör kommunikationen mellan människa
och dator och bl a utgörs av det man ser på bildskärmen
kallas användargränssnitt. Användargränssnittet bildar
en brygga mellan systemet och dess användare. Det finns teckenbaserade
gränssnitt och grafiska gränssnitt. De grafiska gränssnitten
bygger på fönster, ikoner (symboler) etc. Dessa gränssnitt
har tagits fram för att göra programmet lättarbetat, så
att människan lätt skall kunna kommunicera med datorn genom att
t ex klicka på skärmen. De teckenbaserade gränssnitten
upplevs som mindre användarvänliga.
Karaktären
på ett användargränssnitt kan ge en uppskattning om ett
expertsystem kommer att bli framgångsrik eller inte. Det är
ju den delen av expertsystemet som interagerar med användaren. Även
de mest sofistikerade och kraftfulla expertsystem blir inte praktiskt tillämpningsbara
om de kräver alltför stor ansträngning från användarens
sida. Därför är det viktigt att göra systemet så
enkel för användaren att använd som möjligt. Det skall
vara designat så att en användare inte behöver vara en
expert för att kunna använda systemet, men ändå kunna
komma åt den expertkunskap som finns lagrad där.
Bild
1. Input och output till systemet sker via användargränssnittet.
Användargränssnittet
ska ställa frågor och presentera en resultatsammanställning
till slutanvändaren.
För
att erhålla pålitlig information från användaren,
måste man ägna speciell uppmärksamhet åt designen
av frågor. Det kan vara nödvändigt att designa ett användargränssnitt
som innehåller menyer, grafik eller skräddarsydda skärmar.
Användaren kan också kräva möjlighet att utforska
eller ändra informationen som finns lagrad i arbetsminnet. Detta inslag
är mycket viktigt i applikationer där användaren kan vilja
ändra svaret på en tidigare fråga. Man måste vara
medveten om användarnas krav och behov, ta hänsyn till dessa
och designa gränssnittet på ett tillmötesgående sätt.
De flesta moderna program erbjuder möjlighet att interagera med systemet
genom både text och grafik.
Exempel
Säg
att ett företag eller en organisation blivit intresserad av just ditt
nyskapade och mycket avancerade expertsystem och ber dig demonstrera hur
systemet fungerar. Du inser snabbt att det bästa sättet att presentera
ditt arbete är genom att skapa ett snyggt och genomtänkt användargränssnitt.
Det finns dock några saker att tänka på för att uppnå
ett bra resultat och även på sikt nå kommersiell framgång.
Du vet hur bra ditt expertsystem är, men hur får du användarna
att tycka likaså?
Fråga
Hur
ska den "intelligenta" dialogen med användaren i ett expertsystem
vara utformad?
Svarsexempel
Rätta
svar:
· den
ska vara så kort som möjligt (helst i punktform)
· den
ska vara användarvänlig (lite text)
· man
ska nå dit man vill så snabbt som möjligt (resultatet
ska presenteras snabbt)
· det
ska finnas ingångar till dialogen för alla typer av användare
· det
ska vara möjligt att gå tillbaka och ändra sina svar
· övergången
från en dialog till en annan ska vara naturlig
· ju
mera avancerat system desto enklare dialog
Felaktiga
svar:
· den
ska innehålla många förklaringar (mycket text)
· den
måste alltid vara i textform
· en
enda generell ingång ska gälla för alla användare
· man
ska bara kunna gå framåt i dialogstrukturen (för att komma
fram snabbare)
· den
ska vara lång och omfattande för att få ut maximalt med
information från användaren
· dialogens
svårighetsgrad ska motsvara systemets komplexitet
Rättningsmall
·
Dialogen ska vara användarvänlig och intelligent
o
enkel ®
lätt att förstå
§
lite text
§
helst i punktform
o
kortfattad
®
snabbt resultat

§
man ska snabbt nå dit man vill
o
ingångar för alla typer av användare ®
tidsbesparing
§
flera ingångar
o
möjlighet att gå tillbaka och ändra sina svar ®
dynamisk struktur
§
informationen lagrad i arbetsminnet modifieras
§
slutresultatet ändras
o
övergången mellan dialoger skall vara naturlig ®
nöjda användare
§
generella frågor i början avgör vilka frågor som
ska ställas senare
·
Dialogen ska vara avancerad och uttömmande
o
lång ®
tröttar ut användaren
§
mycket text
§
endast textform
o
sammansatt/komplicerad ®
förvirrar användaren
§
många förklaringar
§
många bilder
o
en enda ingång för alla användare ®
tidsslöseri
o
enkelriktad ®
statisk/stel struktur
§
man ska endast kunna gå framåt i dialogstrukturen
o
ju mera avancerat system desto svårare dialog ®
för svårt att förstå
§
hänsyn endast till systemets komplexitet
Källförteckning
"ECDL, del 1", Dataföreningen
i Sverige
"Expert Systems - Design and
development", John Durkin