Skip to main content

Att arbeta med ordbehandlare

En av de tidigaste och fortfarande viktigaste användningsområdena för persondatorer är ordbehandling. Ända sedan 70-talet har persondatorer använts för detta ändamål. För att göra inlämningsuppgift 1 måste kunna en del om hur du arbetar med ditt ordbehandlingsprogram. Att lära sig ordbehandling är en god investering, att skriva texter är något man alltid kommer tillbaka till!

Eftersom ordbehandling har använts länge har det vuxit fram en del praxis för hur ordbehandlare fungerar. Det mesta som beskrivs nedan gäller t ex både för MSOffice Word och för Open Office Writer som är en fri programvara.

Något som gäller för de flesta ordbehandlingsprogram: När du skriver in text, tryck inte på returtangenten när du vill byta rad, det gör programmet själv. Använd i stället returtangenten när du ska skall starta ett nytt stycke. Stycket är ett grundbegrepp i t.ex. MS-Word, detta kan ha sin egen formatering t ex justering, radavstånd och indrag.

Med formatmallar kan man styra formatet för stycken och rubriker så att man inte behöver ange detta för varje stycke/rubrik . Man har mycket att vinna på att lära sig använda formatmallar! Med sådana kan man t ex ändra formateringen av löptexten i ett helt dokument genom att bara ändra på ett enda ställe, i formatmallen.

Man kan också i ett stycke ha en text med avvikande formatering, t ex kanske man vill man kursivera ett enstaka ord. Detta kallas direktformatering. Direktformatering skall man bara använda när man verkligen behöver detta.

Dokumentmallar är mallar för hela dokument, dessa innehåller (bl. a) en uppsättning formatmallar, men kan också innehålla annan information. Om man inte anger annat när man skapar ett nytt dokument i My-Word skapas detta utifrån dokumentmallen normal.dot.

Några bra länkar för att arbeta med formatmallar och "automatiska innehållsförteckningar":

Hur man gör innehållsförteckning i MS-Word

http://office.microsoft.com/sv-se/word-help/oversikt-RZ102634105.aspx?CTT=1&section=1

Hur man gör rubriker i MS-Word:

http://office.microsoft.com/sv-se/word-help/forbereda-rubriker-med-inbyggda-formatmallar-RZ102634105.aspx?CTT=1&section=3

I MS-Word 2007 eller 2010 kan du börja så här:

  1. Skriv lite text i dokument, t.ex. namnet på det som du vill ha som din första rubrik på högsta nivån. Markera därefter ordet och högerklicka
  2. I popup-menyn, väljs "Format"/"Styles", välj därefter "Spara markering som nytt snabbformat"/ "Save selection as New Quick Style"
  3. Sedan namnger du detta format t.ex. som "Min rubrik 1". Lämpligt är att låta formatet "ärva" egenskaper från ett annat format. T.ex. vill man att en rubrik skall komma med i innehållsförteckningen på rätt nivå. Välj därför i rutan "Format baserad på"/"Style based on" något som Rubrik 1 eller Header 1
  4. Fortsätt på motsvarade sätt med att skapa en underrubrik på nästa nivå som du kan kalla "Min rubrik 2". När du skall skapa en mall för löptexten, basera denna på Normal eller Normal text.

Om du har MS-Word 2003 kan du göra så här:

  1. Skriv ett ord i det typsnitt/storlek osv. som du önskar
  2. Gå till fältet där man väljer olika formatmallar och gå längst ner där och klicka på "Fler..."
  3. Klicka på "Nytt Format"
  4. Fyll i önskade format och döp mallen till t. ex Min rubrik 1.