Institutionen för Data- och Systemvetenskap, KTH/SU


INFORMATIONSSYSTEM I ORGANISATIONER (DSV1:3)

Kursens syfte och innehåll

Kursen har följande syfte:

ÒAtt ge de studerande kunskaper och förståelse för informationssystemens strategiska betydelse samt deras relation till organisationens operativa verksamhet, administrativa styrning och strategiska ledning.Ò

Kursens innehåll i stora drag:

Litteratur och läsanvisningar

I det följande listas den litteratur som ingår i kursen. Listan kompletteras av läsanvisningar, som anger hur centrala de olika avsnitten av varje bok eller artikel är. Följande gradering har använts

  1. som betyder att avsnittet är centralt i kursen. Det är stor sannolikhet för tentafrågor på dessa avsnitt.
  2. som betyder att avsnittet är något mindre centralt men måste läsas för sammanhangets skull. Viss risk för tentafrågor föreligger.
  3. Dessa avsnitt läses kursivt, d v s man läser snabbt igenom för att få sammanhang med resten av boken. Tentafrågor förekommer ej.

Läsanvisningarna ges för varje del i boken.

[Alter, 1996] Steven Alter, Information Systems ­ a Management Perpsective, Benjamin/Cummings, 1996

Föreläsningsbilder som delas ut i samband med föreläsningar studeras ingående.

Annan rekommenderad litteratur (att läsa kursivt)

[Andersen, 1991] E.S Andersen, Systemutveckling ­ principer, metoder, tekniker, Studentlitteratur, Lund, 1991. Kapitel 1 ­ 6

[Kendall och Kendall, 1992] K.E. Kendall, J.E. Kendall, Systems Analysis and Design, Prentice-Hall, 1996 Kapitel 1, 2, 11,12

Examination

I arbetsgrupper om 2 ­ 3 personer:

Individuellt:

För betyget Godkänd på kursen krävs godkänt (minst G- på seminarieuppgifterna) på var och en av ovannämnda delar. För Väl godkänd krävs Väl godkänd på tentan eller att man ligger nära gränsen för VG och har G+ på flera av de skriftliga redogörelserna.

Föreläsare och seminarieledare

Kursansvarig Sign e-post Rumsnr Telnr
Benkt Wangler BW benkt@dsv.su.se 4624 16 49 47
Kursassistent
Ulrika Norman UN ulrikan@dsv.su.se 4659 16 16 60
Föreläsare
Benkt Wangler
Danny Brash DB danny@dsv.su.se 4634 16 16 18
Ulrika Norman
Seminarieledare
Ulrika Norman
Carina Johansson CJ carina@dsv.su.se 1638 16 49 88

Föreläsningar

Kursens olika delar har har getts utrymme enligt följande (fördelningen över föreläsningar är approximativ):

Seminarier

Kursen omfattar 4 st 3-timmars seminarier, benämnda S1 - S4. Kursdeltagarna kommer att delas in i 4 seminariegrupper, benämnda A, B, C, D. Var och en av dess delas in i 12 fasta arbetsgrupper om vardera 3 personer. Arbetsgrupperna benämnes A1, A2,... A12; B1, ... B12; C1, ... C12; D1, ... D12.

Till varje seminarium skall varje grupp ha ÔlöstÕ en uppgift som skall redovisas skriftligt (2-3 maskinskrivna sidor) och lämnas till seminarieledaren. Uppgifterna hämtas ur läroboken (Alter) och anges i tabellen i de utdelade anvisningarna enligt följande kod:

Att lösa en uppgift innebär (vanligen) att man skall föra en, så långt det är möjligt, ingående diskussion i anslutning till de frågor som ställs i uppgiftstexten. Eftersom den bakgrund som ges är mycket summarisk, är det tillåtet att göra egna antaganden. I vissa fall kan i lösandet ingå att konstruera t ex en enkel datamodell.

Förutom den skriftliga redovisningen skall grupperna enligt nedanstående schema muntligen redovisa (anges med p i tabellen) och opponera/diskutera (anges med d) sina svar på de frågor som hör till praktikfallen. Redovisningen går till så att den redovisade gruppen först redogör för fallet, ev egna antaganden, och därefter för frågorna och de svar på dessa man kommit fram till. Redovisningen skall ta ca 15 min. Vid redovisningen skall gruppen ta hjälp av antingen OH-bilder eller tavlan. Efter redovisningen vidtar ca 10 min diskussion, där den ÒopponerandeÒ gruppen har initiativet. Samtliga semiariedeltagare är dock välkomna att delta i diskussionen. Sammanlagt skall redovisning och diskussion ta 20-25 min per redovisande grupp.


Latest change 3 November, 1997by Benkt Wangler