Institutionen för Data- och Systemvetenskap, KTH/SU
ÒAtt ge de studerande kunskaper och förståelse för informationssystemens strategiska betydelse samt deras relation till organisationens operativa verksamhet, administrativa styrning och strategiska ledning.Ò
- Informationssystem i organisationers beslutsfattande
- Informationsystem som infrastruktur
- Informationssystem som samverkansinstrument internt och externt
- Informationssystemmodeller
- Informationssystemplanering
- Metodik för informationssystemplanering
I det följande listas den litteratur som ingår i kursen. Listan kompletteras av läsanvisningar, som anger hur centrala de olika avsnitten av varje bok eller artikel är. Följande gradering har använts
Läsanvisningarna ges för varje del i boken.
[Alter, 1996] Steven Alter, Information Systems a Management Perpsective, Benjamin/Cummings, 1996
Part I: hela denna del läses med intensitet 1.
Part II: inledningen och kapitel 5 t o m 7 läses med intensitet 1, kapitel 8 med intensitet 2.
Part III: inledningen läses med intensitet 1; kapitel 9 t o m 12 med intensitet 3 (OBS!).
Part IV: inledningen läses med intensitet 1; kapitel 13 med intensitet 2; kapitel 14 med intensitet 1 och kapitel 15 med intensitet 2.
Föreläsningsbilder som delas ut i samband med föreläsningar studeras ingående.
[Andersen, 1991] E.S Andersen, Systemutveckling principer, metoder, tekniker, Studentlitteratur, Lund, 1991. Kapitel 1 6
[Kendall och Kendall, 1992] K.E. Kendall, J.E. Kendall, Systems Analysis and Design, Prentice-Hall, 1996 Kapitel 1, 2, 11,12
I arbetsgrupper om 2 3 personer:
På ovanstående ges betygen G-, G, G+ eller Rest.
Individuellt:
Skriftlig tentamen (4 tim). Tentamen kommer utgörs av en blandning av flervalsfrågor och essä-frågor
För betyget Godkänd på kursen krävs godkänt (minst G- på seminarieuppgifterna) på var och en av ovannämnda delar. För Väl godkänd krävs Väl godkänd på tentan eller att man ligger nära gränsen för VG och har G+ på flera av de skriftliga redogörelserna.
Kursansvarig | Sign | e-post | Rumsnr | Telnr |
Benkt Wangler | BW | benkt@dsv.su.se | 4624 | 16 49 47 |
Kursassistent | ||||
Ulrika Norman | UN | ulrikan@dsv.su.se | 4659 | 16 16 60 |
Föreläsare | ||||
Benkt Wangler | ||||
Danny Brash | DB | danny@dsv.su.se | 4634 | 16 16 18 |
Ulrika Norman | ||||
Seminarieledare | ||||
Ulrika Norman | ||||
Carina Johansson | CJ | carina@dsv.su.se | 1638 | 16 49 88 |
Kursens olika delar har har getts utrymme enligt följande (fördelningen över föreläsningar är approximativ):
A: Introduktion; Föreläsning F1
B: Affärsprocesser; Föreläsning F2, F3
C: Databaser och datamodeller; Föreläsning F4, F5
D: Typer av IS, nytta med IS Föreläsning F6, F7
E: IS-planering och utveckling; Föreläsning F7, F8
F: Etik och säkerhet; Föreläsning F9
Kursen omfattar 4 st 3-timmars seminarier, benämnda S1 - S4. Kursdeltagarna kommer att delas in i 4 seminariegrupper, benämnda A, B, C, D. Var och en av dess delas in i 12 fasta arbetsgrupper om vardera 3 personer. Arbetsgrupperna benämnes A1, A2,... A12; B1, ... B12; C1, ... C12; D1, ... D12.
Till varje seminarium skall varje grupp ha ÔlöstÕ en uppgift som skall redovisas skriftligt (2-3 maskinskrivna sidor) och lämnas till seminarieledaren. Uppgifterna hämtas ur läroboken (Alter) och anges i tabellen i de utdelade anvisningarna enligt följande kod:
n:IV1, n: IV2 första resp. andra ÒInternational VignetteÒ i kapitel n
n:RWC1, n: RWC2 första resp. andra ÒReal World CaseÒ i kapitel n
n:AS1, n:AS2 första resp. andra ÒApplication ScenarioÒ i kapitel n
n: CC ÒCumulative CaseÒ ur kapitel n
n: DQ1, n: DQ2 första resp. andra ÒDiscussion Question i kapitel
n: LC1, LC2, ... LC6 ÒLonger CaseÒ nr 1, 2, ... 6 (står sist i boken)
Att lösa en uppgift innebär (vanligen) att man skall föra en, så långt det är möjligt, ingående diskussion i anslutning till de frågor som ställs i uppgiftstexten. Eftersom den bakgrund som ges är mycket summarisk, är det tillåtet att göra egna antaganden. I vissa fall kan i lösandet ingå att konstruera t ex en enkel datamodell.
Förutom den skriftliga redovisningen skall grupperna enligt nedanstående schema muntligen redovisa (anges med p i tabellen) och opponera/diskutera (anges med d) sina svar på de frågor som hör till praktikfallen. Redovisningen går till så att den redovisade gruppen först redogör för fallet, ev egna antaganden, och därefter för frågorna och de svar på dessa man kommit fram till. Redovisningen skall ta ca 15 min. Vid redovisningen skall gruppen ta hjälp av antingen OH-bilder eller tavlan. Efter redovisningen vidtar ca 10 min diskussion, där den ÒopponerandeÒ gruppen har initiativet. Samtliga semiariedeltagare är dock välkomna att delta i diskussionen. Sammanlagt skall redovisning och diskussion ta 20-25 min per redovisande grupp.