METOD HT 2010

Välkommen till testet

Information: Detta test har konstruerats med syftet att kartlägga spelares inställning till AI-hjälp i spel, d.v.s. assistans från datorn med vissa moment för att förenkla spelupplevelsen. Testet kommer sedan ligga till grund för en rapport som görs i kursen METOD på Instutitionen för för data- och systemvetenskap på Stockhoms Universitet HT 2010.

I testet kommer ni få navigera en avatar genom 3 olika nivåer. Syftet med detta är att undersöka olika typer av navigeringshjälp för spelaren, där varje nivå har sin egen specifika navigeringsalgoritm.

Den första nivån använder en väldigt simpel navigeringsalgoritm som leder avataren dit man klickar utan hänsyn till hinder.

I den andra nivån används en mer avancerad algoritm där avataren omedelbart hittar den snabbaste vägen till målet och undviker alla hinder i dess väg.

I den tredje och sista nivån används en liknande algoritm som i nivå två fast med undantaget att den inte på förhand har kunskap om sin omgivning och istället aktivt måste leta sig fram till målet.

Instruktioner:Styr avataren genom att klicka på den punkt ni vill att avataren ska gå. Målet är att samla alla stjärnor. När alla nivåer är avklarade ombeds ni att fylla i enkäten som finns länkad på sidan. Den kommer bland annat ta upp hur ni upplevde de olika nivåerna, samt eran generalla inställning till AI-hjälp i spel. Testet plus enkäten beräknas ta ca. 15minuter att genomföra.

» Till TestApplikationen

Tack på förhand för er medverkan!

/Niklas Isenius & Gabriel Ström

© Copyright Niklas Isenius 2009